Recension av Santa sangre

År: 1989
18/7 2003
Recenserad av getrick
"
I stretch out my hands to thee,
my soul thirsts for thee like a parched land.
Teach me the way I should go,
for to thee I lift up my soul."

Felix är en ung man som sitter inlåst på ett mentalsjukhus. Genom tillbakablickar får vi följa honom som liten pojke då han och hans föräldrar var cirkusartister.
En dag kommer Felix mor Concha, som är ledare för en religiös sekt kallad "Santa Sangre" (heligt blod), på hans far med att vara otrogen med en tatuerad kvinna som också lever i cirkussällskapet. Hon blir vansinnig och häller syra över dem båda. Felix pappa skär då av henne armarna och tar sedan sitt eget liv, allt inför ögonen på deras son.
Tillbaka i nutid igen rymmer Felix från sjukhuset och möter åter sin mor. Mot sin vilja blir han hennes armar och tillsammans börjar de brutalt mörda människor?

Santa Sangre är på många sätt lik de två andra filmer av Alejandro Jodorowsky jag har sett, El Topo och The Holy Mountain. Trots att Santa Sangre är gjord så sent som 1989 skiljer sig (tyvärr) inte den rent fysiska bild- och ljudmässiga kvalitén på filmen från de två andra, äldre filmerna. Detta påverkar dock inte filmen speciellt mycket utan ger den snarare en charmig lågbudgetkänsla.
Berättar- och bildtekniskt skiljer sig inte heller Santa Sangre speciellt mycket från de andra. Man märker direkt att det är en Jodorowskyfilm man tittar på och denna film innehåller också mängder av symbolik och hänvisningar till mytologi, religion och psykologi. Man får en stark känsla av att Alejandro Jodorowsky är en mycket beläst herre som i Santa Sangre har inspirerats av legenden om Phoenix, Freud och psykoanalys för att ge två exempel. Filmen lär för övrigt vara baserad på en mexikansk seriemördares liv.

Skådespelet håller hög klass, trots att Jodorowsky inte har med ett enda känt namn och dessutom har castat sina både söner Adan och Axel för att spela Felix som ung respektive gammal. Mamma Concha är perfekt obehagligt spelad av den mexikanska skådespelerskan Blanca Guerra.
Filmen innehåller många fascinerande prestationer av skådespelarna, bland annat scenerna där Fenix är sin mors armar som inte är fejkade eftersom Jodorowskys möjligheter till avancerad klippning och specialeffekter var begränsade. Detta märker man för övrigt på filmens våldsscener som är ganska blodiga, nästintill splattriga, men samtidigt undviker att visa sår eller hugg speciellt närgånget. Min enda invändning mot skådespeleriet är att det blir väl teatralt på vissa ställen i filmen, framförallt från Axel Jodorowsky sida, trots att filmen i sig är väldigt teatral.
Tempot i Santa Sangre är relativt högt i jämförelse med till exempel El Topo men inte med en normal Hollywood-film, och fotot är superbt. Fascinerande och surrealistiska bilder, både vackra och mycket obehagliga, flyger förbi framför ögonen på en och många stannar kvar i huvudet efter att man har sett filmen. Scenen med den döende elefanten och begravningen lämnar en inte i första taget.
Bitvis genial kamerateknik får tittaren att känna tankarna som far runt inuti Felix huvud, särskilt i en scen där kameran rör sig som en gungande båt och skapar en ruggig, klaustrofobisk känsla.
Musiken och ljudet är också suveränt. De sydamerikanska sångerna som framförs av blåsorkester och positivmusiken ger Santa Sangre sin unika känsla. Cirkusmusiken blir en symbol för galenskapen som finns i filmen och gör skådespelarnas rörelser till en dans.

Jag tycker att Santa Sangre var en rakt igenom fenomenal film och den fångade mig verkligen med sina störande, vackra bilder och passande suggestiva ljudspår. Den ganska så oväntade twisten i slutet gjorde inte saken sämre.
En film är riktigt bra när den får en att fundera och tänka och inte släpper taget om en, utan håller en vaken om nätterna. Santa Sangre är en sådan film.
Om man gillar bisarra och surrealistiska filmer, symbolik, Lynch-stämning och Dario Argento (Jag har inte sett speciellt många av hans filmer, men de jag har sett påminner om den här. Dessutom har Argentos lillebror och medproducent Claudio varit med och skrivit Santa Sangre) är Santa Sangre ett måste.
Nästa Alejandro Jodorowsky-film blir en uppföljare till El Topo, "Los Hijos del Topo" och regissörens första på 13 år. Marilyn Manson lär ha tilldelats en av huvudrollerna. Den filmen ser jag med glädje fram emot.

getrick 15 har röstat

av getrick