Recension av Saved!

21/5 2005
Recenserad av Loomis
S
aved!
Tänk er vilken amerikansk ungdomsfilm som helst. Ni vet när föräldrarna inte förstår, kärleksproblem och när det är allmänt jobbigt i skolan. Visst, det har setts ett antal gånger förut men filmen ”Saved!” med bl.a. både Macaulay Culkin och Mandy Moore innehåller en jäkla massa kristendom som aldrig tidigare skådats.

Låt dig nu inte avskräckas av allt Jesus-snack, här har man istället försökt sig på en lite mer ironisk och tills viss del även kritisk del av kristendomen. Givetvis så amerikanskt det bara kan bli. Men ändå.

Mary försöker rädda sitt förhållande med sin pojkvän som just kommit ur garderoben med misstankar om sin homosexuella läggning. Som räddningsaktion har Mary sex med honom vilket oturligt nog resulterar i en ganska för tidig graviditet. Inte nog med att hon är ung och gravid, hon går också på en superkristen skola och hennes bästa kompis är den superkristnaste tjejkompisen man kan tänka sig. Det är upplagt för problem.

Jag gillar rollistan och inte ens Mandy Moores inverkan lyckas sabba gemenskapen som skapats och faktum är att hon klarar sin roll som subba ganska så bra. Här får ordet subba en helt ny mening, för här har man lyckats rubba på alla klassiska klichéer och tagit det till en nivå högre. Mandy spelar här bästa kompisen som är kristen som få och har en ganska vrickad syn på mycket vilket man här får fram genom en skön dialog och ett härligt manus. Hon är bitchig på ett alldeles underbart kristet sätt.

På det hela taget så är ”Saved!” ett försök att ge kristendomen en liten törn och då menar jag inte det själva faktum att man är troende utan mer vilka konsekvenser det blir om man tar troendet för långt. Många stunder så lyckas man ganska bra med det men samtidigt så känns det som man inte vågar gå hela vägen. Istället för ett par riktiga käftsmällar så blir det mest ett par knuffar mot axeln och man kan känna att det fegas lite för mycket ibland.

Men trots att man fegar till ibland så är ”Saved!” en frisk fläkt bland alla ungdomskomedier som hela tiden strömmar till biograferna och videobutikerna. För i all ljummen kritik så finns det en hel del komiska ögonblick som framkallar skratt samtidigt som en viss eftertanke infinner sig. Det är en komedi som vågar sticka ut och vågar vara lite kontroversiell, men tyvärr på ett alldeles för amerikanskt sätt.

Loomis 7 har röstat

av Loomis