Recension av Saw

År: 2004
12/6 2005
Recenserad av santiago
T
vå personer vaknar upp fastkedjade i ett skitigt badrum. Hur har de hamnat där? Och varför ligger det ett blodigt lik mitt på golvet?

Kring dessa två frågor rör sig hela handlingen, där vi undan för undan får veta svaren om vilka personerna är samt vem som kan ligga bakom allting. Man har tagit den hopplösa ovissheten och de smarta gåtorna från Cube och stuvat ner det med en dos makabra mord á la Seven; i andra änden av mixern kommer den här filmen ut.

Min första tanke var att filmen känns intelligent, karaktärerna är intelligenta på ett sätt som jag saknar i många andra filmer av den här sorten. Det här är en thriller i sin rätta bemärkelse, även om vissa scener i den är lite magstarka passar det in i själva handlingen och stämningen.

Det här skulle kunna bli ännu en dussinfilm med en galning som leker med sina offer och ett tämligen förväntat slut där allting löser sig; men det är det inte. Jag hade rätt svårt att förutsäga slutet och det är inte alltid lika solklart vem som egentligen är bad guy egentligen.

En annan detalj som jag la märke till är användandet av filmmusik- och ljud. Det är helt enkelt enastående och gör att betyget höjs ett snäpp. Även om handlingen i sig är väldigt spännande bidrar ljudet med att höja spänningen ännu mer. Här har man definitivt sneglat på Seven utan att det känns plagierat.

Inget att mysa till med flickvännen men god stunds underhållning, helt klart.

Rock Snack 3 har röstat
Miss_Nemo 5 har röstat