Recension av Scarface

Ã…r: 1983
25/4 2004
Recenserad av Mats_Sve
T
ony är en före detta fånge i Cuba som flyr till USA. Tony avskyr kommunismen och Fidel Castro, han tror blint på USA och dess frihet. Snart börjar Tony bli involverad i organiserad brottslighet och ett träsk av droger. Tony är lojal och älskar livet som knarlangare. Han tjänar goda pengar och får snart respekt. Men snart inser Tony att verken knarkvärlden eller USA är så underbart som vid första anblicken.

Det här är en mästerlig film där man kan följa Al Pachino som Tony i hans fördärv och han bryts ner av drogerna långsamt. Al Pachino som kanske gör sin bästa rolltolkning någonsin. I början visar han mästerligt hur man kan vara som osäker flykting och ny i drogvärlden, Speciellt på han smått nervösa skratt och betende när han är på middag med Lopez för första gången. Därefter blir Tony en självsäker man med självförtroende. Sist så kommer den osäkre flyktingen fram igen då som en groende känsla och ger upphöv till raseriutbrott.

Soundtracket driver filmen vidare. Klatchig 80-tals pop blandas med vacker och väldigt mörk musik som speglar Tonys psyke. Musik som enbart passar in i filmen men inte kunnat funka utanför.

Det finns dock en del brister i filmen. Vissa biroller spelar väldigt dåligt och det kan göra filmen teatraliskt ibland. Ljudet är väl inte heller i toppklass. Man hör att vissa pistolljud är påklistrade i efterhand och det bidrar också till den teatraliska känslan.

winston s. 2 har röstat
wholemeal 7 har röstat