Recension av Scary Movie

Ã…r: 2000
16/8 2009
Recenserad av Rollywood
S
cary Movie är en av modern tids klockrenaste parodier. Här gör man narr av en serie skräckfilmer, gamla som nya, men det ledande temat är en parodi på Scream (1996) och Jag vet vad du gjorde förra sommaren (1997). Dessa två filmer var 90-talets kanske största skräckfilmer och startade karriärer för en rad nya stjärnskott som vi idag ser som superstjärnor.

Handlingen går i huvudsak ut på att den oskuldsfulla flickan Cindy (Anna Faris) och hennes vänner råkar köra på en man en sen sommarkväll. Rädda för att polisen ska anklaga dem för mord eller dråp dumpar de kroppen i vattnet och försöker glömma alltihop. Men ett år senare börjar en mystisk mördare jaga dem. Förra årets händelse kan nu kosta dem livet. Men även om filmen håller fast vid en stabil story som i princip redan är skriven ur Scream och Jag vet vad du gjorde förra sommaren så blandas det nu in en sexuellt anspelande humor med ibland äckliga och blodiga scener som ofta kan framstå barnsliga.

Jag var förvånad över hur fotomodeller som Shannon Elisabeth och Carmen Electra kunde vara så roliga. Man skrattar faktiskt till och med åt dem. Det trodde jag inte jag skulle göra innan jag såg filmen. De är utmärkta i biroller då Anna Faris har huvudrollen. Rollen som Cindy blev Faris stora genombrott och hon är känd som den stora Scary Movie-stjärnan. Som grädde på moset ser vi bröderna Wayans som också ligger bakom manuset till filmen. Jag brukar ha svårt att uppskatta deras larviga komik och ganska dåliga filmer. Men det här blev en motpol då jag sätter den högt upp i rankningen bland mina favoritkomedier.

En av bröderna Wayans, Keenen Ivory Wayans, har också regisserat filmen i denna galna anda. Så även om det är en ytlig handling så är den genomtänkt och fungerar bra med humorn. Det är också därför den får så bra omdöme av mig. Det är sällan man ser en så underhållande komedi som bjuder på så många skratt. Det blir en fyra för den här lättsamma filmen. Perfekt för en trött fredagskväll när det behövs ett gott skratt. Dock bör man ha sett Scream och Jag vet vad du gjorde förra sommaren först.

Rollywood 4 har röstat

av Rollywood
Bad Boys II
Avgrunden
Och han älskade dem alla
Freaky Friday
Spy Hard