Recension av Schindler's List

Ã…r: 1993
10/2 2005
Recenserad av muschii
A
ndra världskriget är det tema som kanske har berört och kanske alltid kommer beröra oss människor mest, både allmänt och i filmväg. Den avsky man upplever varje gång man påminns om judeutrotningen är inget vidare trevlig, men faktum kvarstår, den har - trots hur ofattbart det alltid må verka - inträffat och det är inget vi kan komma ifrån. Att vanliga människor av kött och blod, låtit genomföra detta folkmord är en ständig påminnelse om hur grymma och känslokalla folk tyvärr kan bli. Vi får hoppas att ingenting liknande någonsin inträffar.

Filmen skildrar den sanna historien om Oskar Schindlers liv under andra världskriget och utrotningen. Handlingen utspelar sig närmare bestämt i Krakow i Polen där vi får följa Schindler, en rik fabriksägare som själv var med i nazistpartiet och som till en början endast hade ett mål med sin vistelse i Polen: att tjäna pengar. Schindler hade tidigare alltid varit en arrogant och framgångsrik affärsman som ofta mutat till sig fördelar. Dessa sämre sidor visar han även upp i början av filmen då han ärelysten som han är använder judar som billig arbetskraft på sin fabrik.

Kriget fortsätter, och när behandlingen mot judarna försämras mer och mer får Oskar upp ögonen för nazistpartiets egentliga planer, att utrota alla judar. För första gången på länge börjar nu samvetet att sätta käppar i hjulet för Schindlers planer och han kan helt enkelt inte bara se på när oskyldiga människor mördas. Han bestämmer sig för att, med hjälp av sina egna pengar, friköpa så många judar som möjligt ut ur Polen och därmed till deras räddning.

Steven Spielberg har gjort flera klassiska och fina filmer men Schindlers List är den klart bästa. År 1993 blev den nominerad till hela tolv oscars, varav den vann sju. Bland annat för bästa film, bästa foto och bästa regissör. Spielbergs storfilm är en känslostark skildring av förintelsen tillhörande en av de mer realistiska och välgjorda. Med en budget på över 25 miljoner, ett gäng förstaklassiga skådespelare och ett gediget filmteam lyckas Spielberg fånga den avskyvärda stämning, som måste ha rått i alla koncentrationsläger och getton.

Spielberg valde att filma i svartvitt för att höja den historiska känslan och på grund av att hans minne av andra världskriget alltid varit svartvitt. Detta initiativ tycker jag är riktigt eftersom det också framhäver krigets gråa och trista anda på ett bra sätt. Han valde även att anlita amerikanska skådespelare som förstås pratar engelska, vilket kan anses som en realismberövare men enligt mig är detta ett undantag mot de flesta andra världskrigs-skildringar, man tänker helt enkelt inte så mycket på det. Detta mycket tack vare genombriljant manus, foto, och framförallt mycket övertygande skådespelarinsatser. Ja, man kan helt enkelt säga att allting i den här filmen i stort sett är lysande.

John Williams är mannen bakom soundtracket och även detta blev oscarbelönat, med all rätt. För det är verkligen vackert. I många filmer är inte ett bra soundtrack per automatik ett passande. Det finns nämligen risk för sötsliskighet så det förslår om man använder musiken för ofta och på fel ställen. Så är det för det mesta inte i Schindlers List utan man sparar på fiolerna till välvalda scener, vilket blir ett härligt komplement till filmen. Jag måste ändå vara ärlig och nämna att det mot slutet ändå kanske blir lite väl mycket stråkar.

Ett återkommande argument, som ett stöd för folks negativa syn mot filmen som jag har fått höra, är att den glorifierar Oskar Schindler på ett missvisande sätt och att han i grund och botten var en iskall nazist, vilket filmen förbiser. Det här tycker jag dock inte håller som argument. Visst glorifierar den Schindler men inte precis utan grunder. Man skall ha klart för sig att han faktiskt räddade över tusen judar från att bli ihjälgasade, med hjälp av sina egna pengar (visserligen ganska smutsigt förtjänta sådana). Detta är inte någon vanlig liten god gärning som vem som helst skulle vågat genomföra eller över huvudtaget ägnat en tanke åt.

Jag har nu radat upp ett flertal positiva saker i filmen och för att vara rättvis måste jag väl också leta upp något som kan uppfattas som negativt i den. Det är ingen alltför lätt uppgift men något som man kan se som lite jobbigt är filmens längd. Med en speltid på över tre timmar kan det stundtals kännas en aning segt och utdraget men i stora helheten ser jag inte detta som någon särskild brist att tala om.

Femman är given och du som inte har sett Schindlers List ska definitivt göra det. För det här är ett mästerverk.

Jämte 13 har röstat
muschii 53 har röstat