Recension av Selma

Ã…r: 2014
5/3 2015
Recenserad av Albion1
S
elma berättar historien om en av de viktigaste demonstrationerna i Martin Luther Kings karriär på 1960-talet. Han var en förkämpe för lika rättigheter för afroamerikaner men filmen framställer honom inte som ett helgon, utan snarare som en man med svagheter som vem som helst.

Vi ser hur oförutsägbart och skrämmande hans liv måste ha varit vid denna tidpunkt. Både han och hustrun drabbades av hotfulla telefonsamtal, de var övervakade av FBI och dödshot riktades mot honom och hans familj. I princip fick de leva sina liv i ständig skräck.

David Oyelowo är briljant som Martin Luther King. Han har gått bakom klichéerna och blivit mannen själv, till och med använder han Kings manér och även hans utseende. Han visar också några av hans misstag och hans ständigt närvarande självtvivel. Vi ser hans otillfredsställande relation med sin fru Coretta, mor till hans fyra barn, och förstår de skilda problem han ställdes inför.

Afroamerikaner hade redan beviljats rösträtt i USA men systematisk rasism utövad av myndigheter i vissa sydstater, hindrade dem från att använda sig av denna rätt genom att avskräcka dem från att anmäla sig till röstlängden.

King valde Selma, Alabama som startpunkt för sin kampanj, en stad där svarta medborgare utgjorde 50 procent av befolkningen, medan de vita myndigheterna fortsatte att behandla dem som andra klassens medborgare. De tre marscherna i Selma gick alla i Kings berömda ickevåld-anda, och filmen följer planeringen, förhandlingarna och de dramatiska resultaten av var och en av dessa kraftfulla demonstrationer.

Men trots alla de fasor som vi ser, är dödandet av ett fåtal individer det som lever kvar hos oss. När en ung man, Jimmie, dödas i en brutal polisattack, och hans farfar skadas, ligger sedan fokus på det lidande som hans vänner och familj utsätts för. En scen som gav mig dålig smak i mun var dock när King talar på Jimmies begravning och mer eller mindre använder denna händelse för att ena den svarta befolkningen. Jag skulle ha föredragit om det hade handlat om familjen och deras känslor.

De upprepade hänvisningarna till ickevåld bildar ett särskilt kraftfullt motiv i Selma, förvisso en annan attityd än till vår mycket våldsammare nutid. Den rasism som visas här har vi svårt att förstå, att svarta människor skulle kunna ses som en annan art helt och hållet men en bra historielektion för oss.

Detta är ytterligare en av dessa biografiska filmer som är så populära just nu, som The Imitation Game, American Sniper och The Theory of Everything. Den är välregisserad av Ava DuVernay, en stark röst i den afroamerikanska filmvärlden och hon har verkligen lyckats påverka våra hjärtan genom att belysa detta tema med en tankeväckande historisk berättelse.

Albion1 0 har röstat

av Albion1