Recension av Serenity

Ã…r: 2005
29/9 2006
Recenserad av marfil
J
oss Whedon, känd bland annat som skaparen av ”Buffy”, gjorde häromåret en science fiction-serie på TV i USA som hette ”Firefly” (serien gick för övrigt på TV400 här i Sverige förra året, men själv missade jag den). Programmet gick bara i en säsong innan det lades ner, men den hann bygga upp en mycket stor skara fans. Whedon fick sedermera chansen att göra denna fristående fortsättning på TV-serien i form av en biofilm.

I korthet går både TV-serien och filmen ut på att vi får följa en udda sammansatt besättning på ett gammalt rymdskepp som tar sig an olika olagliga uppdrag och besöker diverse planeter i ett solsystem långt borta som närmast kan beskrivas som en blandning mellan futurism och Vilda Västern. Ett ganska ovanligt koncept som tillsammans med de färgstarka och välspelade huvudrollerna gör att ”Firefly”/”Serenity” känns fräscht och annorlunda.

När jag såg filmen tillhörde jag dem som inte sett några avsnitt av ”Firefly” och bedömer filmen utifrån det perspektivet – jag har sedermera sett de flesta avsnitten av TV-serien också, eftersom jag tyckte filmen var riktigt, riktigt bra.

I och med filmen ”Serenity” stod förstås filmskaparna inför ett stort problem: hur skulle man kunna göra en film som både tillfredställde alla Firefly-fans som kunde universumet utan och innan, och ändå var begriplig för biobesökare som inte alls kände till något om ”Firefly”? Jag tycker att man i ”Serenity” löser detta problem på att bra sätt – visst, det krävs lite prolog och inledningar för att man ska begripa vilken värld man befinner sig i, och vad de olika karaktärerna är för figurer, men det görs så rappt och underhållande att det aldrig blir tungrott. Och det är hela tiden väl integrerat i storyn.

Faktum är att det här är en av de bästa rymdfilmer jag sett. Den har ett välskrivet manus med en rak och spännande story, den har välgjorda effekter och actionscener och kvicka repliker. Men det jag framförallt vill lyfta fram är persongalleriet: Serenitys besättning är helt enkelt en av de skönaste ensembler som jag sett på vita duken. De ser alla ascoola ut och har alltid en kvick replik att dräpa till med, men till skillnad från många andra hjältar är de samtidigt fullt utvecklade tredimensionella figurer med båda mörka och ljusa sidor, och med trovärdiga relationer och känslor mellan varandra. Det är imponerande att klara av att etablera detta med så många olika karaktärer i en film! Framförallt lyckas huvudrollsinnehavaren Nathan Fillion skapa en perfekt blandning av tuffhet och värme i sin kapten Reynolds.

Filmens antagonist spelas med kall precision av Chiwetel Ejiofor, en mycket bra skådis som väl matchar det befintliga persongalleriet. Ska jag ge någon kritik så är det kanske att han är lite tunnare tecknad än ”the good guys”, men det finns väl en gräns för hur mycket man hinner med i en enda film.

Sammanfattningsvis etablerar ”Serenity” (och ”Firefly”) en fräsch och annorlunda sci-fi-värld som känns som en lagom blandning av Västernkänslan i ”Star Wars” (framförallt Episod IV) och de mer perfekta framtidsvisionerna i serier som ”Star Trek”. Jag hade gärna sett mer av dessa härliga karaktärer både på film och TV men i skrivande stund (sept 2006) finns det uppenbarligen inga planer på att göra några fler produktioner.

Vi får alltså tills vidare nöja oss med denna lilla filmpärla som rekommenderas varmt!

marfil 27 har röstat

av marfil