Recension av Seven

År: 1995
26/4 2004
Recenserad av Henkan
I
"Seven" blir vi presenterade för obeskrivliga mord, det ena mer brutalt än det andra. En person blir tvångsmatad och äter tills hans magsäck spricker och spaghetti rinner ut ur näsan på honom, en kvinna får sitt könsorgan piercat av en kniv, och en familjeman skär av ett pund kött från sin misshandlade kropp. Allt detta utspelar sig i en storstad där evigt mörker och regn fördunklar invånarnas trista vardag. Detta låter som en trevlig fredagsfilm, eller hur?

Ni förstår, regissörer kan välja olika metoder att berätta sina historier. Regissörer kan välja olika metoder att behandla sin publik på. Det finns de som vill inspirera, beröra, upplysa eller underhålla sin publik. I "Seven" däremot, drar David Fincher ner sina byxor och bajsar på sin publik.

I centrumet av denna skärseld får vi träffa två polismän, spelade av Morgan Freeman och Brad Pitt. De är mitt i en utredning angående bestialiska mord utförda i mall efter de sju dödssynderna. Den galne seriemördaren är alltså, likt Fincher, desillusionerad och trött på samhället och bestämmer sig för att göra det till ett ännu sämre ställe. Hur karaktärerna överlever en sådan här dystopisk existens förklarar filmen aldrig. Förmodligen, misstänker vi, därför att filmens skapare i sin iver att måla upp världens grymhet och ondska aldrig brydde sig om att titta ut ur fönstret och se hur det verkligen såg ut.

För det här är verkligen bortom all räddning. Filmen har ingen annan vettig mening än att väcka avsky hos publiken. Det är som att Fincher plockar fram det ena tricket efter det andra och frågar oss "Är det här äckligt? Inte? Men om jag gör så HÄR då?" När "Seven" är slut vill man bara springa ut, andas den friska luften och trösta sig över att man befinner sig i en värld där människor gör mer saker än dödar varandra.

Det är intressant hur två andra aktuella filmer, Kill Bill och The Passion of the Christ, fått oerhörda mängder kritik riktat åt sig p.g.a. deras grafiska våld. "Seven" däremot är en av nittiotalets mest hyllade filmer och bland filmnördar har den fått en permanent "klassiker-stämpel". Men den som är mer erfaren i sitt filmtittande märker en markant skillnad i hur filmerna förhåller sig till sitt våld. Kom ihåg: en film är inte VAD den handlar om, den är HUR den handlar om det. Tarantino har inga planer på att äckla sin publik, han vill underhålla den och skapa en cinematisk ballett. Och i Mel Gibsons "The Passion of the Christ" kretsar kameran kring Kristi sår därför att de är symbolen över hans oändliga kärlek till människan. Vad kan vara mer inspirerande än det? Och om man inte kan förhålla sig till just denna kristna berättelsen så kan man hursomhelst bli gripen av Gibsons sökan efter rening och förlåtelse; han spiller ut hela sin själ i filmen. Till skillnad från Fincher då som bara spiller ut sitt gift över publiken.

Ibland släpps det en film som totalt saknar mening att gå och se den. Om man vill bli skrämd finns det många fler filmer som är både mer skrämmande och mer läskiga. Är du intresserad av bra skådespeleri är detta inte den ultimata demonstrationen av Morgan Freemans kaliber. Filmen har ett snyggt foto, men det har även en reklam för Calvin Klein eller Nike. En kritiker jag gillar kommenterade angående den här filmen att den är "en kritik över den omoral och sadism som driver i sönder vårt moderna samhälle". Jag skulle vilja säga att det är omoralen och sadismen från sådana här filmer som driver i sönder vårt samhälle. Jag är fullt medveten om vilka pretentioner Fincher hade när han gjorde filmen. Men frågan är, gör "Seven" saken bättre?

Nittiotalets sämsta film.

100tonvalspäck 9 har röstat