Recension av Sex & Lucia

Ã…r: 2001
28/3 2003
Recenserad av weng-weng
J
ulio Medem ligger sedan tidigare bakom filmer som Kossor och Den röda ekorren. Det var filmer med en varm och underlig humor och med en ofta underliggande sexuell kraft. Den här gången har Medem lyft det erotiska temat så pass långt fram i berättelsen att det t.o.m. fått en plats i titeln.

Vi möter två kvinnor och en man, förenade av överlappande öden. Lucias halvslasiga författare till pojkvän har sedan en het natt ett barn med en annan kvinna. Snart blir han varse detta och börjar nysta upp i sitt förflutna.

Det här är, precis som titeln säger, en film om sex och Lucia. Ofta är det också en film om när Lucia har sex. Paz Vega i huvudrollen går ofta omkring avklädd och över huvud taget är det mycket exponerad hud genom hela filmen (dock inte endast från Paz Vega).

Eftersom filmen kom i samband med Christina Aguilera-debatten är det lätt att börja fundera kring om var gränsen går för sexism. Kvinnor med sexuell aptit är ett svårt ämne att dokumentera och filmen delar sannolikt publiken i olika läger.

I övrigt är det ofta vackert fotograferat med lite blekta bilder och en naturromantisk miljö nära och i havet. Sagan om den utslitna och kämpande författaren framför sin skrivmaskin/dataskärm har dock berättats så många gånger på samma sätt att det tyvärr blir lite tjatigt.

weng-weng 11 har röstat

av weng-weng