Recension av Shadow of the Vampire

År: 2000
11/5 2005
Recenserad av sethgecko
V
ampyrer, vampyrer, dessa förbannade vampyrer. Vore det inte roligt att få se en film som tar ner vampyrmyten lite till jorden, kan man fråga sig. Visst vore väl det superkul, men dessvärre gör inte Shadow Of The Vampire det. Åh nej.

I denna filmatisering om inspelningen av Nosferatu(1922) har Elias Merhige och Steven Katz fått för sig att framställa Max Shreck (Willem Defoe), som en riktig vampyr.
”He’s just a bit excentric” som F.W Murnau (John Malkovich) förklarar det, en excentrisk kort liten man som vill sova i en kista och helst bara filma i mörker. Jo, jag tackar jag.

Är detta då baserat på verkligheten? Var verkligen Max Schreck så excentrisk. Knappast. Han hade förmodligen jättemånga konstiga saker för sig, men inte på några villkor så galen som det framställs i Shadow Of The Vampire.

Skådespeleriet då? Är John Malkovich och company trogna orginalfilmatiseringen? Visst, det finns egentligen inget att klaga på hos de mest namnkunniga skådespelarna, John Malkovich, Willem Defoe och Udo Kier, men resten av besättningen är katastrofal. Cary Elwes, denna överspända idiot till engelsman som aldrig kan agera utan att spela över är lika katastrofal här som i resten av sina filmer. Eddie Izzard är en brittisk stå-upp komiker, vilket förmodligen berättar om hur dålig han är som dramatisk skådespelare.
Willem Defoe däremot glänser, trots att hans små väsande ljud och upprepningar blir aningen tröttsamma efter halva filmen ungefär. Dock har han efterliknat Max Schrecks originalfigur otroligt bra.
John Malkovich är som alltid lysande, särskilt när han konfrontrerar Schrek med att ha dödat deras kameraman.
”Why him, you monster? Why not the script girl?”
”The script girl… I’ll eat her later”.
Udo Kier är ständigt en fröjd för ögat, extra roligt blir det när man vet att han spelat Dracula i den ökända filmen Blood For Dracula(1974).

Överlag finns det inte mycket i Shadow Of The Vampire som ens påminner om den mytiska känslan man får i filmen Elias Mirhige försöker berätta om, Nosferatu.

sethgecko 5 har röstat
Karatehunden 2 har röstat