Recension av Shame

Regissör: Steve McQueen (III)
Ã…r: 2011
19/2 2012
Recenserad av annihilat0r
J
ag vandrade på moln genom min bästa bioupplevelse någonsin i veckan. Det var sagolikt. Under filmens första scen föll jag i trans och efter det satte sig varje sekvens i hjärtat mitt. Från första sekunden var jag fångad av "Shame". Det var en lika olidlig som befriande resa.

Jag satt längst bak i en av Filmstadens minsta och ofrånkomligt mest mysiga salonger - i en soffa med flickan min. Om det förhöjde upplevelsen är svårt att säga, men att det aldrig stjälpte den är lätt att avslöja.

Berättelsen behandlar ämnet, skulden och känslan skam. Skam är ett ohyggligt fenomen som kräver behandling i form av samtal mellan öppna hjärtan, egenförlåtelse av de skamfulla handlingar man genomfört och ett medvetet accepterande av den individ man faktiskt är. Behandlingen är minst sagt lättare beskriven än genomförd.

"Shame" är ett av de snyggaste och mest stilrena verk jag skådat. Allt i filmen stämde för mig och jag blev ett med filmen. Många filmtipsare beskriver att filmen växte i efterhand, vilket jag förstår. Konst brukar nämligen te sig så. För mig, däremot, var upplevelsen maximal redan i biosalongen. Vi var cirka 30 stycken i salongen och häpnadsväckande nog skrattade flera individer ett flertal gånger, när jag själv nästan mumifierat mig i öppna-munnen-läget. Och när den helt extraordinära upplevelsen upplöstes skrek, otroligt nog, ett gäng individer "VA!?" högt i salongen. Precis som att de inte förstod.

Jag älskade redan allt med filmen långt före skriken och lät inte händelsen störa mig vid tillfället, men nu i efterhand inser jag - att det var min medvetenhet som räddade mig. Alla personer uppskattar inte konst. Eller mer oskyldigt sagt så uppskattar folk olika typer av konst. "Shame" är - och lär förbli - den bästa konst som jag bevittnat, någonsin. Jag fick det bästa dramat, den bästa upplevelsen och de kraftigaste känslostormarna hittills i livet. Att jag inte skrattade alls under filmen, var inte bara för att den är värd så mycket mer respekt - utan också för att manuset och jag blev ett. Jag var där med Michael Fassbender; bredvid honom, i honom och under honom.

Slutet var så mycket mer än vad jag i mina vildaste fantasier hade kunnat önska mig, och att då få gänget "VA!?-skrikare" efter mig gjorde att jag dessvärre var tvungen att tolka deras uppträdande som sorgligt patetiska handlingar av barnsligt omedvetna själar. Jag dömde inte dem. Jag tyckte bara synd om dem.

För att de inte insåg att de nyss fått bevittna ett mirakel.

jotnan 0 har röstat
annihilat0r 17 har röstat