Betyg idag: 1 267 Besökare idag: 4 215

År: 2004
22/12 2004
Recenserad av Bodda
S
ommaren 2004 kom remaken på Dawn of the Dead till Sverige. Och vilken höjdare det var, tyckte jag, en zombiefilmsälskare. Jag verkligen njöt när jag satt där och smaskade i mig mina popcorn på rad 10. När jag någon månad efter detta fick reda på att det skulle komma en parodi på våra älskade zombiefilmer blev jag såklart less och irriterad. Och namnet "Shaun of the Dead" bådade ju inte gott. Jag trodde, som säkert många andra, att det skulle bli en humorbefriad, amerikansk dyngparodi á la "Scary Movie".

När jag satte mig i soffan för att kolla igenom och verkligen hata "Shaun of the Dead" med polarna fick jag mig allt en överraskning. För det första var den brittisk, vilket tände en liten lampa av hopp i mitt hjärta, notera liten. Men inte nog med det. Filmen verkade ju faktiskt... ganska så bra. Filmen var ju fantastiskt bra. I början av filmen ville jag helst inte skratta för att visa kompisarna att "det här tycker inte jag, en zombiefilmsälskare, om" men ju längre filmen gick ju mer skrattade jag, och när jag sa "denhär filmen var ju fan skön" till sällskapet, så nickade de instämmande, med ett leende på läpparna.

Filmen handlar om Shaun som är som vilken person som helst. Han bor tillsammans med sin sambo, jobbar som försäljare och brukar fördriva tiden med att spela playstation med sin polare. När plötsligt en dag zombie-epidemin utbryter! Låter det komplicerat? Det är det inte heller...

Under tiden jag såg filmen letade jag verkligen efter brister, men denna film har i stort sett allt som en bra zombiefilm ska ha. Storyn är kanske inte den bästa, men det tror jag nästan är meningen. Det är lite av "charmen" i filmen. Kameran sköts alldeles ypperligt, påminner lite om andra brittiska filmer, t.ex. Snatch. Karaktärerna är störtsköna och skådespelarna som gestaltar dom gör ett utomordentligt bra jobb. Och det viktigaste utav allt, mycket blod men framförallt mycket humor. Mycket bra humor!

Nu finns det naturligtvis undantag för vad som symboliserar en zombiefilm. Enligt mig så finns det två sorters zombiefilmer, de som innehåller blod, zombies och humor och de som innehåller blod, zombies men inte humor. "Shaun of the Dead" är ett skolexempel på den första av de två, och var i mina ögon inte alls en parodi. De kunde lika gärna döpt den till "Blood zombies in the doomed gorecity" och vips så hade det varit vilken zombiefilm som helst.

Med filmer som "Trainspotting", "Lock, stock & two smoking barrels" och "Snatch" i bagaget kommer här ännu en förstaklassig brittisk film, "Shaun of the Dead". Så tro nu alltså inte att denna är något i stil med Scary Movie. Se denna film, för det är verkligen en väldigt bra film, tycker jag, en zombiefilmsälskare.

Silverbullit 4 har röstat
RasmusOrsén 69 har röstat
Bodda 31 har röstat
Loomis 14 har röstat

av Bodda
Ett hus av sand och dimma
Shaun of the Dead
Mors Elling