Betyg idag: 1 167 Besökare idag: 4 107

År: 2006
31/1 2007
Recenserad av kanzi
S
herry Swanson (Maggie Gyllenhaal) är 22 år och har just blivit villkorligt frigiven från fängelset. Där har hon tvingats hålla sig borta från heroinet som hon varit beroende av sedan hon var 16, men friheten är inte så lätt som hon tänkt sig. Hon måste skaffa ett jobb, hålla sig borta från droger och försöka återuppta kontakten med sin dotter Alexis (Ryan Simpkins). Dottern har tagits hand om av Sherrys bror Bobby (Brad William Henke) och dennes fru Lynn (Bridget Barkan) under hennes fängelsetid och de är inte säkra på att hon klarar av att ta hand om sin dotter. Sherry älskar Alexis och vill vara en god mamma, men livet som villkorligt frigiven - märker hon snart - är nästan svårare än livet innanför murarna. Nu tvingas hon ta tag i sitt liv och göra vuxna val, trots att hon själv knappt har lämnat sina problematiska tonår.

Laurie Collyer står för både manus och regi och har baserat Sherry på en god vän som åkte in i fängelse när Laurie gick ut college. Hon har tidigare gjort den prisade dokumentären ”Nuyorican Dream”, om en fattig Puertoricansk problemfamilj med ett starkt matriarkat och har inför ”Sherrybaby” spenderat mycket tid med kvinnliga ex-interner. Filmen ligger mycket nära ett dokumentärt berättande, vilket ger ett väldigt realistiskt intryck och det är på detta vardagsrealistiska plan som filmen är väldigt stark. Indiesyskonen Gyllenhaal brukar kunna göra intressanta rollval och Maggie Gyllenhaal gör här en imponerande insats som den problemtyngda Sherry som vill jobba med barn, men som får jobba desto mer med relationen till sitt eget. Hon var Golden Globe-nominerad för bästa kvinnliga dramaroll och vann bästa kvinnliga skådespelare på Stockholms Filmfestival.

Vad filmen däremot saknar är en ordentlig riktning. Gyllenhaal bär upp filmen rejält och både Danny Trejo (som spelar Sherrys vän/älskare) och lilla Ryan Simpkins gör bra ifrån sig, men trots att filmen handlar om Sherry och hennes roll dominerar totalt, får vi lära känna henne förvånansvärt dåligt. Filmen gör liksom nedslag här och där, men vi kommer aldrig riktigt in på djupet i någon aspekt av hennes liv. Vi får veta flera gånger att hon vill så mycket, men att hon inte orkar kämpa för det och detta är bra porträtterat. Däremot lämnas vi med en hel del lösa trådar och halvgrävda gropar, som Laurie Collyer själv inte verkat orka göra någonting med. Det är som att vi blir serverade ett antal delikata problemsituationer som vi är menade att gå hem och fundera över. Tyvärr får detta hos mig en motsatt effekt, det är en spelfilm – inte en dokumentär och jag vill ha lite mer handling. Filmen känns flyktig, historien något ogenomarbetad och de gripande situationerna rinner av mig som vatten på en gås när jag lämnar bion. Den blir också lite för tråkig emellanåt och ska jag vara ärlig så vet jag inte riktigt vilken målgruppen är. Att det är en independentproduktion som inte kommer att locka en stor massa är tydligt, men vilka kommer att se den? Att ha barn hjälper nog, då historien framförallt fokuserar på föräldrarollen.

Förutom priset för Maggie Gyllenhaals prestation, plockade "Sherrybaby" även hem en bronshäst som ”bästa film” på Stockholm Filmfestival. Nu återstår det att se om detta faktum kan få en publik att se den.

kanzi 8 har röstat

The Departed

Låt den rätte komma in
House on the Hill
Dennis firar jul
Tomtetass och jakten på julen
Skräcken i svarta lagunen
The Mole People
Tin Man
Carrie
Cannibal Holocaust
Gul gul gul är vår undervattningsbåt
Psycho