Recension av Shine

År: 1996
20/5 2010
Recenserad av soderbaum
D
en Oscars-nominerade Shine är baserad på en sann historia om den australiensiska pianisten David Helfgott som mycket olyckligt får ett mentalt sammanbrott och tvingas spendera många år institutionerad på vårdhem.

Filmen skildrar mycket färgstarkt Davids traumatiska uppväxt med en våldsam och trångsynt far som kväver honom med överbeskydd och höga förväntningar. Davids musikaliska talang saknar motstycke och han är näst intill ovedersägligt genialisk framför ett piano, men priset för denna gåva måste David betala i form av en enorm press från sin far som slutligen driver honom till mental sjukdom. Han får diagnosen schizofreni. Men genom ödets nyck snubblar han en regnig kväll över en bar där ett piano står och han går in och börjar spela...

Shine är en dramatisk men samtidigt en varm berättelse om en mycket märkvärdig livshistoria. Handlingen griper verkligen tag i en och presenterar en ytterst ovanlig protagonist vars mentala tillstånd är en tung börda men som vägs upp av en oemotståndlig charm och en fantastisk musiktalang.

Geoffrey Rush gör ett alldeles fantastiskt jobb som den schizofrena David Helfgott, en roll han sedan fick en mycket välförtjänt Oscar för. Armin Mueller-Stahl som spelar Davids far i filmen och som är lite av en favoritskådespelare i mina ögon, nominerades till en Oscar för bästa biroll.

Filmen har dock orsakat en del kontroverser som i synnerhet kretsat kring autenciteten i skildringen av David Helfgotts liv som anklagas för att vara mycket överdrivet framställt. Oavsett vad som är sant eller inte är Shine en otrolig filmupplevelse som jag starkt rekommenderar att se.

soderbaum 4 har röstat

av soderbaum