Recension av Shortbus

Ã…r: 2006
12/11 2006
Recenserad av crawler
M
ed en till synes aldrig svikande regelbundenhet dyker filmvärldens motsvarighet till kvällstidningarnas sexchocker upp på biograferna, och då oftast i Stockholms filmfestivals namn. Tidigare har vi bland annat sett ”Romance X”, ”Irreversíble”, ”Base Moi”, ”Brokeback Mountain” och Larry Clarks samlade verk. Årets bidrag heter ”Shortbus”, men det är en film som förtjänar så mycket mer än ett löpsedelmässigt epitet.

Regissören John Cameron Mitchell ("Hedwig and the Angry Inch") har sagt att han öppnar ”Shortbus” med sexscenerna för att undvika stigmatiseringen som skapas då åskådaren väntar på att de ska komma. Följaktligen sker karaktärspresentationen genom att huvudrollerna på olika sätt har sex. Det är James som suger av sig själv och videofilmar det samtidigt, det är sexterapeuten Sofia som, i alla ställningar man kan tänka sig, har samlag med sin man och det är den professionella dominatrixen Severin som piskar sin rikemansson till torsk på ett hotellrum. Alla sexscener är autentiska och inget är för tabu för att visas i bild. På bara några minuter lyckas Mitchell sätta tonen och skapa alla de nyanser som ”Shortbus” sedan rider på ända till slutet. Det fullkomligt öppna och naturliga förhållandet till sex finns där, liksom ett känslomässigt kaleidoskop som sträcker sig från den djupaste ångest (Mitchell har ställt frågan om det finns någon tydligare bild av ensamhet än en man som gråter efter att han kommit i sin egen mun. Jag tror nog inte det.) till den mest hjärtvärmande tragikomiken (rikemanssonen kommer på en Jackson Pollock-tavla med uppenbart resultat). Det är mycket konsekvent och mycket skickligt. Och det är en av de bästa öppningsscener jag har sett på länge.

Självklart kommer dessa karaktärers vägar att mötas under filmens gång. James och hans pojkvän Jamie söker upp Sofia för att få råd och hon å sin sida avslöjar att hon aldrig har fått orgasm. De tar då med henne till klubben Shortbus - dit människor kommer för att träffa öppensinnade och för att ha sex – i hopp om att hon ska kunna hitta en lösning på sitt problem. Till denna klubb kommer även Severin, som visar sig vara oförmögen att uppehålla relationer till andra människor men öppnar upp sig inför Sofia.

”Shortbus” ger sig ut på riktigt tunn is. Allt för många gånger förut har filmer, av olika anledningar, brakat igenom och sjunkit. Ibland är det kitchen som tynger, ibland romantiserandet av den missanpassade människan. Ibland blir det ofrivilligt melodramatiskt och ibland blir det inte melodramatiskt nog. Mitchell styr dock sin film med en ytterst känslig hand. De sexinslag som hade kunnat bli spektakel lyckas han istället få att kännas helt självklara. Den är fylld av både sorg, hopp och medmänsklighet - när den är som mörkast anar jag en del tidig Gregg Araki ala ”Totally F***ed Up” - samtidigt som den är fantastiskt rolig (under en homosexuell trekant sjunger de amerikanska nationalsången in i varandras anus). Skådespelarna gör genomgående mycket starka insatser, och jag kan bara gissa hur lång tid det måste tagit för Mitchell att hitta någon som över huvud taget ställde upp. Främst skulle jag vilja lyfta fram PJ DeBOY som spelar James naivt godhjärtade pojkvän Jamie, och Sook-Yin Lee som den sexuellt frustrerade Sofia. Musikanvändandet är genomtänkt och smakfullt (utan att bli för Sofia Coppolaeskt tillrättalagt indieelitistiskt) och består till största delen av Yo La Tengo, men även av The Ark (bland annat en låt på svenska).

Det här är helt enkelt en fantastisk film. Förmodligen det modigaste och ärligaste du kommer att få se på biograferna på länge. Dessutom det roligaste och sorgligaste. För att citera Justin Bond som här spelar sig själv: ”It’s like the 60´s, but without the hope”. Men det finns hopp. Det är "Shortbus" övertygad om.

Priceguy 6 har röstat
crawler 32 har röstat