Recension av Shrek 2

År: 2004
19/6 2004
Recenserad av Kiril
U
SA har under sommaren tagits över av ett stort, grönt monster som nu är på väg till Europa. Nej, jag snackar inte om slemmiga aliens, utan detta monster är betydligt trevligare - Shrek är tillbaka i denna uppföljare som på nolltid blivit en av filmhistoriens största kassasuccéer.

Här möter vi våra vänner kort efter första filmens slut. Shrek och Fiona kommer tillbaka från sin smekmånad och möts av en inbjudan till Fionas föräldrar i Far Far Away Land. Svärföräldrarna får dock en chock - inte nog med att deras dotters nyblivne make är ett monster, utan även dottern har förvandlats till ett sådant.
Framför allt reagerar fadern - Fiona skulle ju botas från sin förbannelse genom att befrias av och gifta sig med Prince Charming helt enligt en överenskommelse med the Fairy Godmother. Nej, nu måste Shrek röjas ur vägen för att inte Fiona ska bli som det i kungens förflutna som han försöker fly från.

Jag var en av det fåtal personer som inte föll blint för den första filmen. Visst, jag uppskattade och småflinade åt de små referenserna till sagovärlden och pikarna mot Disney, men utöver dem så kändes "Shrek" som ett crescendo av moralkakepredikan.
Uppföljaren är en förbättring på alla punkter. Moralen finns där - ingen tvekan om saken - men mindre påklistrad och mer nedtonad. I stället matas vi på med fler skämt per sekund än man har någon möjlighet att hinna med under den första gången man ser "Shrek 2".

Det är inte bara den otroligt fyndiga dialogen som bidrar till detta, utan den i kombination med en sanslös detaljrikedom i varenda bildruta. Jag skrattade så mycket att jag med all sannolikhet har missat över hälften av skämten och med all sannolikhet kommer jag skratta åt de resterande skämten de kommande gångerna jag kommer se denna rulle.

Att replikerna levereras med elegans av hela rollbesättningen, trots att Mike Myers inte varit rolig alls på sisådär fem år och trots att Cameron Diaz inte får något att bita i; alla biroller är castade med fingertoppskänsla och kramar ur så mycket som är fysiskt möjligt av sina karaktärer.

Tillsammans med ett otroligt skickligt animationsteam lyckas men få alla ettor och nollor i datagrafiken att få liv på riktigt. Och resultatet är så suveränt, att jag utan att blinka måste påstå att "Shrek 2", när filmåret ska summeras, kommer hamna på topp 10 listan. Förmodligen på den övre halvan.

ontherocks 4 har röstat
connya 6 har röstat