Recension av Shrek

År: 2001
20/5 2003
Recenserad av RosaPantern
D
u har aldrig stött på en hjälte som är riktigt som Shrek, den charmiga jätten som satte igång ett filmfenomen och fångade världens uppmärksamhet i den Största Sagan som aldrig berättats förut! Filmkritikerna kallar SHREK "FörSHREKligt bra" (Expressen).

Återupplev varje ögonblick av Shrek's modiga jakt för att undsätta tempramentsfulla Prinsessan Fiona, med hjälp av sin oemotståndliga, högljudda Åsna, samt vinna tillbaka överlåtelesehandlingarna till sitt älskade träsk från den ränksmidande Lord Farquaad.. SHREK är ett äventyr i monsterformat som du kommer vilja se gång på gång!

Shrek handlar om sagomonstret Shrek som bor i ett träsk där han bara vill leva i lugn och ro. Han skrämmer lätt bort alla inkräktare och älskar att bada i leran. Men en dag invaderas hans hus och trädgård av en samling ytterst påfrestande sagofigurer. Plötsligt ligger det en stor, stygg varg i hans säng. Tre hemlösa grisar och tre blinda möss vill också bo i huset. Diverse goda feer i olika storlekar och en docka snidad i trä, som påstår att han är en pojke men mest har problem med sin växande näsa, är bara några i den kryllande mängden av figurer som finns överallt. Shrek inser snart att de blivit utkörda ur den elake lord Farquaads rike, och för att sagofigurerna ska få komma hem - och han själv få lugn och ro - gör han ett avtal med Farquaad. Shrek måste rädda den söta prinsessan Fiona från en eldsprutande drake och ta henne med till palatset så att lorden kan gifta sig med henne. Men vad som helst kan hända i denna roliga film.. Shrek blir kär... men i vem? Gissa det du..

Jag gillar i vanliga fall inte animerade filmer, men jag fastnade direkt för Shrek.. Shrek är en film man kan kolla på om och om igen! Både små som stora kan kolla på denna film.. Den är rolig för alla!

Min egna lilla favorit i denna film är såklart Åsnan med sina dumma ideer om tårtor och annat..

Om du inte sett Shrek, se den!!!

Star-Basse 7 har röstat
othis 5 har röstat