Recension av Du gör mig galen!

Regissör: David O Russell
Ã…r: 2012
29/5 2013
Recenserad av August Dellert
S
ilver Linings Playbook had fått den smått larviga svenska titeln "Du gör mig galen!" och är regisserad av David O. Russel (The Fighter, Three Kings).

Filmen har vunnit många priser och är nominerad till hela åtta Oscar-statyetter, bl.a. för bästa film. I huvudrollerna ser vi Bradley Cooper (The Hangover), Jennifer Lawrence (Hunger Games), Robert De Niro (Taxi Driver) och Chris Tucker (Rush Hour).

Cooper spelar Pat, en före detta lärare som precis släppts ut från den psykiatriska anstalten där han suttit efter att ha försökt slå ihjäl sin frus älskare. Nu tvingas han flytta hem till sina föräldrar och gör allt han kan för återförenas med sin motvilliga ex-fru. Men sen börjar saker vända när han möter den mystiska Tiffany som har en hel del egna problem.

Jag har haft det relativt svårt för att acceptera Cooper som en seriös skådespelare, men i den här filmen så visar han faktiskt att han har en hel del känsla för sitt yrke, trots allt. De Niro funkar bra som pappa till Cooper, och Tucker gör en småtokig sidoroll som lyckligtvis inte riktigt reflekterar hur vi är vana att se honom. Filmens bästa rolltolkning är dock inte så förvånande den stigande stjärnan Lawrence som här visar upp en sårad och bristande rollfigur som man lätt sympatiserar med. Lawrence vann dessutom en Oscar-statyett för Bästa Kvinnliga Huvudroll för det hon gjorde här.

Du gör mig galen! är ett gripande och känslomässigt drama om en man som kämpar mot sina egna impulser, känslor och inre motgångar. Det är även en film om kärlek, familjerelationer och trauman. Om du tycker att det här verkar intressant så kan jag med enkelhet rekommendera dig att se Du gör mig galen!. Trots den i min åsikt dåligt översatta titeln så är det här en mycket engagerande och välgjord film.

August Dellert 4 har röstat

av August Dellert