Recension av Sin City

Regissör: Robert Rodriguez, Frank Miller (II)
År: 2005
23/4 2005
Recenserad av carls
F
rank Millers seriealbum om Sin City har länge haft en fanatisk läsarskara och man får nog påstå att de är kultförklarade. Tecknade helt i svart och vitt, utan några som helst gråskalor, byggs miljöer och karaktärer upp enbart som kontraster. Handlingen är förlagd till Basin City, en stad där män är män och kvinnor är kvinnor. Korruption och våld är de medel stadens styrande krafter använder sig av. Karaktärerna i Millers historier rör sig längst ner i stadens undre värld och tillbringar största delen av sin tid med att undvika personlig undergång eller ond, bråd död.

Att serier blivit mer och mer accepterade som kulturform märks inte minst på Hollywood. Flertalet filmer på senare år är baserade på serier och grafiska noveller: X-Men, Spindelmannen och Hulken är förstås de mest uppenbara, men även filmer som t ex "Hellboy" och "From Hell" är baserade på serier. Lite mer esoteriska serier, som Millers, får man som läsare ofta ett speciellt förhållande till och då vill man förstås att de inte skändas helt när de filmatiseras.

Jag tycker att Sin City som film är minst lika bra, om inte bättre, än serierna. Miller står som medregissör och hans serier användes fullt ut som storyboard till filmen. Att göra en kändisspäckad actionrulle i svartvitt idag tycker jag känns modigt. De få inslag av färg som finns är visserligen inget nytt (tänk på flickans jacka i "Schindler's List"), men fungerar mycket bra. Estetiken är helt och hållet tagen från serierna och fungerar mycket bra på film. Även om det alltid är mörkt och regnigt i Basin City, blir det väldigt vackert.

Sin City i filmformat består av tre helt olika historier som vävs samman mest genom att karaktärerna kort passerar varandras väg, nästan omedvetna om varandras existens. Bruce Willis spelar den åldrande polisen Hartigan, som gör allt för att försöka rädda en ung flicka från en pedofil. Clive Owen spelar Dwight, en man med ett oklart förflutet som mördare, som dras in i en maktkamp mellan hans vänner, ett gäng prostituerade kvinnor. En tyst överenskommelse bryts när kvinnorna mördar fel torsk (Benicio Del Toro) och efter detta är risken för ett krig mot stadens korrupta polis ett faktum.

Min personliga favorit av Sin City-historierna är den om naturkraften och bjässen Marv (Mickey Rourke), en man med vanställt ansikte och psyke som får en underbar natt med en vacker kvinna. Morgonen därpå ligger hon död bredvid honom i sängen och han ger sig ut för att hämnas henne. Han övertalar hellre folk med nävarna än med ord, och efter sig lämnar han en lång rad misshandlade eller dödade low-lifes samtidigt som han inser att kvinnans mördare finns i stadens styrande topp.

Sin City borde kunna locka en bred publik. Den är smart, underhållande och snygg. En film noir-pastisch som aldrig blir långtråkig, även om de som letar efter karaktärsutveckling och samhällsanalys kanske bör se något annat så att vi som vill njuta av ultravåldet kan få göra det utan försök till analys.

Rollywood 6 har röstat
von_fantasy 15 har röstat