Recension av Skönheten och Odjuret

År: 1991
2/5 2006
Recenserad av _AngelOfMusic
S
könheten och Odjuret är det tecknade mästerverk som blev nominerat till Oscar som Bästa Film, och var i och med det den första tecknade långfilm att bli nominerad som bästa film alla kategorier. Filmen vann inte, något som jag själv tycker är mycket synd, för den här filmen är, precis som många tidigare sagt, mer en "riktig" film än många andra tecknade.

Disneys förtrollande saga om Skönheten och Odjuret tar sin början en stormig natt för länge sedan. En gammal trollgumma knackar på vid prinsens slott för att få skydd från ovädret. Men den själviske prinsen vägrar släppa in henne och som straff förvandlas han till ett odjur! Enda sättet att häva förbannelsen är om han kan få en flicka att bli förälskad i honom, trots hans hemska utseende. Historien börjar lågmält i den lilla byn där Belle bor men, vilket man får veta i en sång, längtar bort ifrån. När hennes far, uppfinnaren Maurice, ska iväg på en mässa med sin nya uppfinning så blir hans häst skrämd av vargar och han hamnar på det förtrollade slottet som är Odjurets slott. När Belle inser att hennes pappa är fånge där så tar hon sig dit, tar hans plats och där tar historian fart på riktigt. Det är då relationen mellan Belle och Odjuret börjar utvecklas samtidigt som ett hot i form av Gaston, självgod friare till Belle, växer fram.

Vad är det som är så bra med den här filmen jämfört med alla andra tecknade? Det finns massa anledningar. Den är fantastiskt vackert tecknad, musiken är otrolig, den är lite vuxnare än många andra Disney-produktioner men främst av allt så har den Odjuret. Odjuret måste vara en av de bästa karaktärerna som skapats, inte bara inom tecknad film utan överhuvudtaget. Hur kan man göra en karaktär så "ful" och ändå få honom så fin? Animatörerna bakom Gollum har prisats och lovordats, men det är ännu mer fantastiskt att ge en helt tecknad figur såna käsnlor, sånt liv. Jag kan fortsätta i all evighet men kommer ändå inte kunna beskriva hur fantastiskt det är...

Det var främst tack vare framgångarna med Den lilla sjöjungfrun som denna film blev som den blev. För att nå lika stor framgång och skapa en lika bra film använde man sig av Howard Ashman och Alan Menken. Det var nämligen de som skrev den oscarsbelönade musiken till Den lilla sjöjungfrun, och det blev också deras jobb att göra musiken till Skönheten och Odjuret. Så här i efterhand kan man väl säga att de lyckades, Oscar för bästa sång och originalmusik och Golden Globe för bästa originalmusik väger tungt i mina öron. Tragiskt nog så dog Howard Ashman sex månader före premiären av Skönheten och Odjuret. Redan under produktionen meddelade han att han hade AIDS, men på grund av att han jobbade på lika hårt ändå så förstod inte så många hur allvarligt det var. För att hedra minnet av honom så hyllades han i eftertexterna av filmen, och jag hade tänkt avsluta med att citera vad som står där:
"To our friend, Howard,
who gave a mermaid her voice
and a beast his soul
we will forever be grateful"

_AngelOfMusic 7 har röstat
m86 2 har röstat