Recension av Skyfall

År: 2012
2/11 2012
Recenserad av Tim Buckley
M
itt namn är såklart allt annat än Bond, James Bond. Men jag har sedan barnsben gjort mig förtjust över denna nonchalant dödliga superhjältes blasé elegans och martini drickande extravagans. Så förväntningarna var inför denna visning, som vid sidan av att utgöra den 23e filmen i ordningen, dessutom unikt representerar ett halvt sekel sedan karaktären genom Sean Connery för första gången presenterade sig på den vita duken inför publikmassorna värden över. På den tiden, för 50-51 år sedan, spelades filmen in på det nätt och jämt då fortfarande brittiska Jamaica. Idag behandlar filmen istället den andra sidan av samma mynt, där Storbritanniens flagga redan i filmens trailer inlindar gravkistor av fallna britter. Filmens stundtals superbt härliga skurk (Bardem) får sedan dessutom göra sin entré i filmen genom att just håna Bond och de intressen, i form av britternas forna och nutida imperium, som han är utsänd för att i nästan samtliga filmer på ett eller annat vis beskydda.

På flera andra små sätt och vis är sedan detta en aning annorlunda James Bond film. En något större plats har getts dialogen, ett faktiskt mycket snyggare foto än vanligt skiner ut från den vita duken, och inte minst så har filmen begåvats med en handling som närmast minner om en kombination av 1989 års hämndhistoria Licence to Kill och 1995 års agentduell i Goldeneye. Det vill säga att en mer personlig vendetta i filmen står på spel genom ett hot som kommer ifrån insidan av den brittiska underrättelsetjänsten, MI6, med nära band till chefen M’s (Dench) förflutna. Men det är också en film där Bond för en gångs skull tycks vara steget bakom lösningarna istället för det lätta och nonchalanta steget före.

Men samtidigt är såväl producenter som regissör och filmmusikkompositör alla medvetna om att denna film representerar 50-års märket sedan filmseriens första start. Och många blinkningar finns därmed självklart inom filmens ramar serverade till alla oss som kan vår Bond tillräckligt väl för att snappa upp dem. För dessa blinkningar är inte serverade på klumpiga sätt som stör handlingen, utan pyntar filmen för oss som känner igen dem, utan att störa de filmtittare som inte gör det. Snyggt kort sagt. Så alltsammans är det alltså stora tummen upp för regissör Sam Mendes och hans Skyfall, om än av helt andra anledningar än vad jag på förhand förväntat mig.

För inte förväntar man sig att det största intrycken av en Sam Mendes film ska representeras av den typ av scener som den sjukt snyggt koreograferade kampen uppe i Shanghais skyskrapor mot bakgrunden av en nattsvart himmel och neonljusen av skyskrapan intill representerar? Att sedan Mendes sedan genom de mestadels goda skådespelarinsatserna, dramaturgiskt våga göra lite mer än vanligt av handlingen, gör detta i slutändan till en utav de bättre Bondfilmerna hittills.

Allvaret i rollen som Bond är förvisso inte Daniel Craigs påhitt. Men där Timothy Daltons Bond fastnade i det tidigare årtiondets förväntningar av vad en Bondfilm skulle vara, så tillåts Daniel Craigs gestaltning av densamme istället att utvecklas med tiden. Det gör hela skillnaden.

Mr Bond 6 har röstat
Newt 3 har röstat