Recension av Sleepless

Ã…r: 2001
24/2 2004
Recenserad av De Rossi
D
en pesionerade polisen Moretti blir indragen i ett fall som han trodde var löst för länge sedan. Trots sina sömnproblem och dåliga minne börjar han och sonen till en kvinna som mördades 1983 nysta i dom nya morden som drabbat staden. Spåren leder till den dvärg som fick skulden för morden på 80:talet, är han verkligen död eller är det en copycat i farten!?

Dario Argento återvänder här till den genre som han inledde sin regissörskarriär med. Och till sin hjälp har han Ronnie Taylor (Foto), Max Von Sydow (Skådespelare), Sergio Stivaletti (Special Make Up Effects) & Goblin (Soundtrack).

Även om filmen inte är lika bländade rent visuellt som många andra av Darios filmer så är filmen vacker och det märks att det inte är några nybörjare bakom kamerorna.
Sleepless innehåller allt vad en giallo bör innehålla, altså en hel del våld och blod och dessutom en massa villospår.
Om man är bekant med konceptet så har man nog inga större betänkligheter över att vissa händelser är aningen långsökta och att man blir manipulerad både hit och dit under filmens lopp.

Personligen tycker jag att Argentos giallos är bland det bästa som finns, och även om Sleepless inte riktigt når till Deep Red eller Tenebres höjder så är den en förbannat bra film. Man blir serverad en hel del makabra mord som är tonsatta av den Italienska "supergruppen" Goblin. Här framför herrarna Pignatelli, Simonetti, Morante och Marangolo ett oerhört bra soundtrack som nästan är i klass med musiken till mästerverk som Tenebre och Deep Red.

Skådespeleri och hantverk är av väldigt bra kvalitet, men det som nog är det bästa i filmen måste nog vara Sergio Stivalettis specialeffekter. Riktigt trovärdiga och skickligt utförda. Utan att avslöja för mycket av intrigen kan jag väl avslöja att mördaren använder sig av en hel del udda instrument. Och tål man inte utstuderade mord bör man nog ha ett par kuddar i beredskap samt fjärrkontrollen i närheten.

Vilka kommer att uppskatta Sleepless då? Ja, är du bekant med Argentos övriga produktion och/eller gillar giallos så kommer du garanterat att gilla den här filmen. Men tål du inte att se blod och våld så bör du kanske välja någon annan film. Men vi andra kan avnjuta Sleepless i väntan på Argentos nyaste film The Card Dealer.

De Rossi 4 har röstat

av De Rossi