Recension av Smala Sussie

Ã…r: 2003
12/12 2003
Recenserad av weng-weng
U
lf Malmros, själv uppvuxen i Molkom, återvänder i Smala Sussie till miljöer som liknar hans egna hemtrakter. Filmen är inspelad i Bengtfors i Dalsland, men utspelas i värmländska Bruket.
Här råder en egen stämning och moral (eller snarare brist på). Smågangsters tar för sig till höger och vänster och de mest märkliga anekdoter och karaktärer kryddar vad som annars vore en till tristess utslätad svensk håla. På ytan tycks det vara samma dag hela tiden, men en annan verklighet finns bakom fasaderna för den som verkligen känner till vad som sker.

Historien berättas i återblickar av den hemvändande Erik som efter en tid i Stockholm kommer tillbaka för att ta reda på vad som hänt med hans lillasyster Sussie. Hon som tidigare var en skötsam och hemvävd flicka är nu spårlöst försvunnen. Dessutom finns elaka och olycksbådande rykten om kriminalitet och droger cirkulerande.
Vad är det egentligen som har hänt?

Svaren försöker Erik finna hos den rika flora av efterblivna eller halvgalna typer (här är det verkligen just typer) som utgör hans innersta kompiskrets. Främst finns Pölsa, en bullrig och orädd filmintresserad som dels ordnar privatvisningar för alkoholister i sitt nedgångna hem, och dels spelar in egen film; antingen dokumentärer om sig själv, eller också p-rullar (också med sig själv). Pölsa nyttjar de flesta droger han kommer över och trivs bäst i leopardmönstrad tanga och plommonstop.
Vid hans sida finns Micke Tretton och Tore Tumör, ytterligare två ufon på autopilot.
Malmros har också gett Lena Dahlman chansen som den lokala gangsterdrottningen, ett val som visar sig vara lyckat.

Som Stockholmsbo är det svårt att inte se delar av filmen som ett hån mot småstadsmänniskor, men Malmros själv verkar inte tycka att det finns några såna problem. Antagligen gäller samma sak här som när Kjell Sundvall gjorde Jägarna, att det endast är en regissör som själv är från landsorten och som vet vad han snackar om som tillåts filma.

Humorn är på det mest basalas nivå, med kräk, dratta på ändan och allmänt knas som pålitliga ingredienser. Vissa scener har också absolut lyckats ta fram just den typ av garv som Malmros vill ha, men påfallande få av dem kommer ändå ur den flamshumor som är filmens främsta vapen.
Påfallande få kommer också i scener där Kjell Bergkvist inte är med.

Bergkvist som är Malmros eviga trumfkort är fullkomligt lysande och har getts mer utrymme här än på länge. Han är ortens enda polis som blivit tvångsförflyttad från Stockholm och vars tekniska utrustning sett många bäst före datum komma och gå. Det är riktigt lyckad humor, även om krocken mellan förlorad auktoritet och polisuniform gör det svårt att inte tänka på Josef Fares film Kopps.
Bergkvists spel lyckas att samtidigt ligga på en helt egen nivå med ett eget, nästan avbrytande tempo, och ändå smälta in. Det är imponerande. Få andra hade kunnat förvalta så pass stela och intetsägande scener på samma vis. På pappret vanliga trick; att staka sig mitt i meningar, använda felsägningar och allmän tankspriddhet, görs med en timing som oftast får sägas vara direkt perfekt.

Bäst är dock Lotta Telje i en av birollerna. Som gnetig kvinna mitt uppe i medelålderns förtryckande mönster är hon den i filmen som, vid sidan av Bergkvist, bäst lyckas föra fram ångest så att det blir roligt.

Annat är det med Tuva Novotny som sedan ett tag är tillräckligt etablerad för att kunna dra publik på sitt namn. Henne har Malmros alldeles slarvat bort. Novotny faller, precis som stora delar av filmen tyvärr, offer för det fragmenterade berättarsättet. Det är ryckiga bilder, snabba små historier och udda kamerainställningar. Ofta liknar det musikvideo.
Men vad som är tänkt att bli fartigt och kul bidrar istället alltför ofta endast till att distrahera åskådaren.
Jag får en känsla av att själva historien (som också har en del luckor) försvinner bakom, och i och med, en rad löst sammanhängande berättelser. Novotny ska dock ha poäng för att hon är en av dem som bäst lyckas att hålla den värmländska dialekten, men det känns inte, tvärtemot vad titeln antyder, som att filmen kretsar kring henne.

Musiken kommer från folkkära artister som Randy (som hörs för mycket), Papa Dee, Tuva Novotny, Melody Club och Electric Banan Band.
Att Electric Banana Band vill stämma Malmros för att en av deras frontfigurer förekommer i filmen på ett enligt dem icke fördelaktigt sätt känns för övrigt mycket pinsamt efter att ha sett Smala Sussie. Den reklamkunnige Åberg borde veta bättre.

Det är en splittrad och medvetet rörig film, med mick i bild och en del fina och hjärtliga hyllningar till det småskaliga och amatörmässiga på alla plan.
Största problemet är att humorn ofta känns illa vald till ämnet. Vad som faktiskt utspelas på duken är flera gånger så pass tragiskt att det är svårt att skämta om utan att först anlägga ett rejält annorlunda perspektiv, kanske med visst inkännande och hjärta istället för ironiserande och distans.
Men nog har Malmros ändå lyckats fixa fram en rulle som kommer nå en stor publik, och detta med ett fortsatt värnande om ting han alltid hyllat; udda karaktärer och vridna historier.

mikaelam 9 har röstat
connya 10 har röstat