Recension av Smultronstället

År: 1957
22/5 2003
Recenserad av orCa
V
år allra största regissör briljerar till sig en av svenska filmhistoriens mest framgångsrika filmer. I denna utomordentliga skildring från 1957 får vi följa med när en professor (läkare) ser tillbaka på sin tid och minns alla de bittra händelserna som nedsölat hans liv. Filmen viskar fram sitt budskap, genom ett fenomenalt manus och rätt spännande skådespeleri, samt ger oss många tankestunder.

Professor Isak Borg har levt ett ganska mediokert liv, där människorna intill alltid känt sig illa behandlade av honom utan att han märkt det! Nu när han blivit nära 70 år, och ska se tillbaka på sitt liv tyder dessa fakta fram. Personerna han skadat med sin hårda attityd tycks snabbt komma fram i tankarna, och sätta stopp för hans lycka...
Samtidigt som vi får reda hans liv och de förgrämda stunderna i det, glädjes vi åt ungdomens glada ålder, då professorn omges av ett par härliga ungdomar. Ingemar bildar snabbt ett perspektiv mellan dessa två liv, dels det hårda ledsna livet (som representeras i Isak själv) och det glada enkla varma livet (som ungdomarna ter sig ha). Detta hjälper oss att förstå skillnaden mellan personligheterna, samt väcker de speciella känslorna inom oss mot högmod och egenkärlek.

Bergman återger de högsta moralfrågorna i en mycket omtalad film. Det råder ingen tvekan om vilket liv man bör välja! Frågan är bara varför man väljer det sämsta?! Ingmar får oss verkligen att inse vilken betydelse moralen har i alla gemenskap. Filmen fick mig att tänka om och om igen, på hur hård människan egentligen kan vara mot naturen, mot sina medmänniskor och framför allt mot sig själv!

Svensk filmhistoria står sannerligen till tjänst för denna förståndige regissör...

orCa 29 har röstat

av orCa