Recension av Snatch

År: 2000
7/4 2003
Recenserad av Kiril
F
ör snart fem år sedan var Guy Ritchie en reklamfilmsregissör som fick tillfället att med en liten budget göra en gangsterkomedi av sitt eget manus. ”Lock, Stock and Two Smoking Barrels” hette resultatet, en enormt underhållande film med högt tempo, hårdkokta karaktärer och ett snyggt och rappt bildspråk. Efter det fantastiska mottagandet i hemlandet gick allt snabbt: succén spred sig runt världen, Ritchie träffande Madonna som sedan blev hans hustru och anbuden haglade över honom.

Sen kom ”Snatch” med massor av uppståndelse. Även den en skruvad gangsterkomedi, men med en större budget och Hollywoodskådespelare med Brad Pitt som galjonsfigur. Historien är lite för komplicerad för att kunna sammanfattas, men för att göra en lång historia kort, handlar det om uppgjorda boxningsmatcher och om jakten på en 48 karats diamant.

Så vad har hänt de senaste åren på ”Mr. Madonna”-fronten när det gäller film? Inte mycket faktiskt. Ritchie måste ha haft många idéer kvar som han inte lyckades genomföra i sitt förra alster för precis som M. Night Shyamalan verkar han haft bråttom med att göra något nytt och har paradoxalt nog bara återvunnit sin gamla idé och gjort om den i ny tappning.

Det är i och för sig väldigt lätt hänt. Han har gjort en succé och för att göra det så enkelt som möjligt och tagit det som uppskattades den gången. Högt tempo, hårdkokta karaktärer och ett snyggt och rappt bildspråk? Javisst. Underhållande? Nja. Ibland kanske.

Problemet med ”Snatch” ligger just i att allt känns som en déja vu men i en överväxel. Historien är egentligen tunn, men som kompensation fullpackad med så flippade karaktärer att den blir så snårig att man till slut inte riktigt orkar bry sig. Humorn som kändes fräsch för ett antal år sedan, känns som en banal repris. Att det dessutom är så att bortsett från de importerade skådespelarna repriserar de andra de roller de hade i ”Lock, Stock and Two Smoking Barrels”. Visserligen passar de i dessa, men lite variation åtminstone i castingen kan man ändå förvänta sig och då hjälper inte det hur snyggt man än förpackar produkten; det här har redan gjorts och då var det betydligt mycket bättre. Jag underhålls faktiskt mer av att hitta kopplingar till Madonna i form av hennes ”Lucky Star” och Mirwais’ (Madonna’s senaste producent) ”Disco Science” på soundtracket, än av filmen i sig.

Kanske är jag mindre överväldigad än vad resten av biopubliken verkade vara för att jag hade förväntat mig mer av denne manusförfattare/regissör som jag sett som en ljusglimt i filmens värld som verkade vara en Tarantino från England. För det är egentligen inte dåligt det han gör. Det är bara mindre bra än tidigare. Men om Guy Richie vill få bort stämpeln som Mr. Madonna, får han göra som frugan, det vill säga förnya sig med jämna mellanrum för att visa att han minsann också kan.

Kiril 17 har röstat
Gannon 8 har röstat