Recension av Snow White and the Huntsman

Ã…r: 2012
17/6 2012
Recenserad av Jules4893
H
istorien om ”Snow White and the Huntsman” är ifrån början en väldigt kort novell. Historien i ”Snowwhite and the Huntman” är nytt påhittad men en massa referenser i. Handlingen är liksom Lejonkungen (som är baserad på Hamlet), en väldigt enkel saga. Snövit hålls fånga i slottet av den onda drottningen som har tagit över landet. Snövit lyckas rymma och träffar ”The Huntsman” som ska hjälpa henne att ta tillbaka riket.

Fokus i den här filmen ligger just på sagan och jag var glad att man hade gjort det hela vägen ut. Filmen var full av mytologiska varelser och referenser men framför allt var den berättad som en saga; alla repliker, karaktärer och oförklarliga händelser var i precis samma ton. På så sätt var det en härlig film att uppleva. Filmens bildberättande och ljudläggning bidrog mycket till detta. Varje händelse kändes i kroppen på något sätt, och man var inne i filmen. Kanske också mycket på grund av klippningen som var oerhört tight och till och med överraskande.

Tyvärr saknar filmen (som jag tidigare antytt) story. Inte för att antyda att Lejonkungen eller Hamlet inte har sådan, men här så fanns det ingen huvudkaraktär. Man hade byggt mer karaktärisering kring antagonisten. Alla andra försök till att bygga levande karaktärer var endast klichéer – Snövit med den oförklarliga kraften (Harry Potter, Starwars), ”The Huntsman” med det brustna hjärtat och förlorade frun (alla sagor med mentorsfigurer), den onda medhjälparen e.tc... (ni förstår vad jag menar). Självklart är det en saga men kom igen. Att sedan allting hände av slump gav filmen en otrovärdighet. Till exempel stod en häst och väntade på Snövit då hon skulle rymma. Filmen är full av ologik och det är endast genom spektrumet av en riktig saga då allt är funktioner som man kan köpa filmen.

Kristen Stewart, som spelade Snövit, är liksom alltid oerhört platt och jag gladde mig åt att man inte hade gett henne så mycket screentime. Hon var ingen karaktär (inga egenskaper, förutom ett försök till att vara vacker). När hon väl skulle prata, skämdes jag så mycket att jag inte ville titta. Kortfattat är hon bäst då hon inte säger något. Bäst var en utan dvärgarna som hade förutsätt Snövits krafter (jag kan inte namnet). Hans repliker var äkta och gav till och med rysningar.

Slutligen ger jag filmen en tvåa. Det var okej underhållning och gav visuellt sätt faktiskt något som jag inte sett förut. Om två veckor är den bortglömd och det finns garanterat en film med samma anda där. Sevärd för fantasy fantasterna, men ha inte för höga förväntningar på storyn eller skådespelet.

Mihon86 1 har röstat
rikirock 6 har röstat