Recension av Snuten i Hollywood 2

Ã…r: 1987
12/1 2004
Recenserad av Bobby Peru
A
xel Foley är tillbaka! Ja, nu är inte det så mycket att hurra för inte. Snuten i Hollywood blev Eddie Murphy's riktiga genombrott sedan Walter Hill's 48 Timmar. Hans rappa käft och filmens originalitet och humor gjorde honom till "USA:s roligaste neger", som han själv uttryckte det.

Den här filmen handlar om Axel's återvändande till Beverly Hills, dit han inte är särskilt välkommen. Han jagar den långa blondinen (Brigitte Nielsen), som är en falsk flata. Hon försöker mörda snuten Bogomil, och en vild jakt med många krascahde bilar kan börja. Som vanligt, alltså.

Den första filmen var riktigt bra. Den balanserade våld och humor på ett bra sätt, tack vare rutinerade regissören Martin Brest bakom kameran. Uppföljaren är dock under all kritik. Regissören Tony Scott borde ha dumpat idén att ens försöka göra den här filmen. Den är rent ut sagt usel. Handlingen är bara en ursäkt för fånig action, men det värsta är att filmen bara är våldsam, inte rolig. Den funkiga musiken från ettan återanvänds på ett patetiskt sätt. Och Eddie Murphy blir bara tjatig i längden.

Den här filmen är ett klockrent bevis på att pengar är det enda som räknas. Den är gjord helt utan humor och hjärta.

Den som vill se allt av Murphy kan väl hitta någn poäng i denna smörja, men jag avvaktar och ser originalet.
Dessutom kom en dålig trea, också. Det är förjävligt att pengar är det enda som räknas.

Undvik den här "uppföljaren" till varje pris. Det är en order, för att slösa dyrbar tid på sånt här - när man kan se nånting betydligt bättre - är bara onödigt.

RasmusOrsén 4 har röstat
Bobby Peru 12 har röstat