Recension av Solaris

Ã…r: 2002
21/3 2003
Recenserad av Kiril
K
ombinationen Soderbergh-Clooney har varit framgångsrik två gånger förut i form av ”Out of Sight” samt ”Ocean’s Eleven”. Frågan är om det blir tredje gången gillt i form av denna remake av Tarkovskys klassiska science fiction.
Om man går enbart på hur mycket den drog in under bioreleasen i USA, så är det här tveklöst ett fiasko. Å andra sidan, är det föga överraskande med tanke på att det inte är en publikvänlig förlaga man valt att bearbeta.

Upplägget – man förlorar kontakten med en rymdstation, där underliga saker har skett och man skickar ut en psykolog (!) som ska utreda det hela – har man sett förr, men då har det varit en ursäkt för skräck- eller actiongenren. Här har man i stället en smått surrealistisk kärlekshistoria, och detta korsklipps med huvudpersonen Kelvins bakgrund.

Jag måste för det första säga att jag beundrar Soderberghs mod. Han har sedan 1998 gjort framgång efter framgång, men under 2002, gjorde han två filmer som riskerade att hans karriär skulle vara tillbaka i de nio är av iskyla mellan ”Sex, Lies and Videotape” och ”Out of Sight”.

Däremot är det här en av de mest ojämna och svåraste film att betygsätta som jag sett på länge. ”Solaris” är bitvis faktiskt tråkig, men fascinerande nog, var jag intresserad på samma gång och ville få reda på hur filmen skulle sluta. Det är något som är svårt att greppa och svårare att definiera i ord. Storyn avslöjas bit för bit i ett långsamt tempo, men står samtidigt på i princip samma ställe som i början.
Soderbergh har fått till en riktigt snygg och visuellt annorlunda film. Kameran vilar på skådespelarnas ansikten och ignorerar allt som existerar runtomkring. Karaktärerna hamnar med andra ord fullständigt i fokus. Historien drivs fram i karaktärerna och det som sker i deras huvuden.

”Solaris” är ett intressant grepp på genren och en intressant film, om än på ett konstigt sätt. För min del, så måste jag nog se filmen (åtminstone) en gång till, för att verkligen kunna bestämma mig för hur bra eller mindre bra filmen är. Jag vet inte om det här är en film att rekommendera för vilken filmtittare som helst, men om man är nyfiken på något annorlunda och tankeväckande, så har man här något att bita i.

Silverbullit 7 har röstat
valsinger 4 har röstat