Betyg idag: 1 062 Besökare idag: 5 892

År: 2007
2/8 2009
Recenserad av Rollywood
E
fter att det begås ett mord på pastorn i den frireligiösa sekten som Rebecka (Izabella Scorupco) en gång i tiden var med i återvänder hon till sin hemort Kiruna för att hjälpa sin bästa vän Sanna som blivit anklagad för mordet. Men när hon kommer dit så beter sig alla som om ingenting har hänt. Alla har intalat sig att det är gud som kallat hem pastorn i frid. Utan stöd från varken polis eller vänner måste nu Rebecka inleda en privat undersökning om hur mordet verkligen gick till.

Izabella Scorupco tar den ledande rollen i den här svenska thrillern som utspelar sig i nordligaste Sverige. Hon är helt okej i sin roll men det mest fascinerande i filmen är hur man låter henne spela mot svenska superkändisar i minimala biroller. Vi ser Mikael Persbrandt, Krister Henriksson och Susanne Reuter i några av rollerna och det är svårt att döma dessa eftersom de knappt får en chans att påverka filmen. Reuter säger typ bara tre- fyra meningar under hela filmen, om ens det. Men det är ändå kul att se lite kända ansikten eftersom det ger en känsla av seriositet i produktionen. Fotot är dock gräsligt vid vissa tillfällen. Det tål att nämnas. Många av effekterna känns väldigt billigt gjorda och där kommer också handlingen in i bilden eftersom det stör mig hur orealistiska vissa scener är, vilket inte hör hemma i den här typen av film.

Solstorm baserar sig på Åsa Larssons debutroman med samma namn. Eftersom detta är den första i en serie romaner om juristen Rebecka Martinsson så är det inte omöjligt till att det kommer ett flertal uppföljare. Jag tillhör dessutom en av de som verkligen kunde se de ljusa delarna i filmen, då regissören Leif Lindblom verkligen har dramatiserat detta på ett starkt och medryckande sätt. Jag har aldrig sätt något i dess like på varken svensk och framför allt inte utländsk film.

Jag rekommenderar att man ser den här filmen för att få en inblick i hur farligt hjärntvätt är och hur lätt man kan manipuleras av sina närmaste om de bara vill. Man bör ha sett filmen för att förstå varför frikyrkor har fått den hårda kritik de har fått. Framför allt bör de som är medlemmar i frikyrkor se den här filmen för att få en annan vinkel på saker och ting och se vad en blind tro kan leda till. Jag ger filmen en trea då det är en bra filmatisering med en god idé. Dock kan jag inte uttala mig om kopplingen till romanen eftersom jag inte läst den.

Rollywood 0 har röstat

av Rollywood
Bad Boys II
Avgrunden
Och han älskade dem alla
Freaky Friday

Den långa flykten
Dödens leksaker
The Roommate
The Revenant
Ett päron till farsa firar jul
The Voices
Star Wars: The Last Jedi