Recension av Somers Town

Ã…r: 2008
27/8 2008
Recenserad av Andy_B
S
omers Town är bara 75 minuter lång. Den är med andra ord en bra motsats till hävdandet att bra filmer på senare tid har blivit längre och längre. För det var länge sedan jag fått så många må-bra-känslor från en och samma film som jag får av Shane Meadows nya. Raka motsatsen till dennes Dead Man’s Shoes från 2004, en film som jag länge funderat på att ge den stora 5:an i betyg, som har ett otäckt tema. Där hade Meadows hjälp av den helt fantastiska Paddy Considine och bra hjälp får han i Somers Town också. Av den 16-årige Thomas Turgoose. Och av sin återkommande manusmedarbetare och vän Paul Fraser. Filmen var tänkt att vara ännu kortare från början men förlängdes under projektets gång. Även valet att göra den i svartvitt var något som bestämdes lite senare.

Somers Town är området kring Kings Cross och norrut i London. Området har förändrats hastigt på senare tid, och filmen är faktiskt sponsrad av Eurostar (men försök att glömma att du har läst det) vars nya terminaler har sitt säte där. Hit kommer Tomo (Turgoose) en dag med tåg från Nottingham där han lämnat ett ungdomsvårdhem bakom sig. Han lär känna, efter en olycklig första natt ensam, den polske Marek, en ung grabb vars far invandrat för arbete inom byggindustrin. Uteslutande handlar sedan filmen om deras vänskap och gemensamma kärlek till en tjej som arbetar på ett lunchhak. Om drömmar om ett bra liv. Och allting sitter perfekt. Och man blir så glad själv.

Meadows har lyckats med att få till den där känslan i filmen som om att han först befunnit sig bland molnen högt ovanför London, sedan svävat ner med kameran och fångat ett porträtt av den första lilla varelse han får syn på. Och sedan följt denne under några veckor för att sedan lämna livet åt sin stilla gång igen. Och han låter oss få vara med. Ett fantastiskt nära tidsporträtt.

Och att välja ett bra soundtrack kan han också. Hans vän Gavin Clarke har musiksatt filmen fint med sin gitarr. Jag blir avundsjuk på er som fortfarande har kvar de 75 minuterna tillsammans med Tomo och Marek att se fram emot.

Andy_B 5 har röstat

av Andy_B