Recension av Somewhere

År: 2010
24/10 2010
Recenserad av weng-weng
E
nsamheten är en pålitlig följeslagare. Fortfarande är den ständigt närvarande hos Sofia Coppolas huvudkaraktärer. I Somewhere har dock Kirsten Dunsts och Scarlett Johanssons i-landsbekymrade rika flickor gjort könsbyte. Bakelserna och storstadens neonskyltar är utbytta mot kvinnor som konsumtion, alltid tillgängliga och i alla dess former. Men trots ett liv i överflöd består både ensamheten och meningslösheten.

Stephen Dorff gör snygga men sjaviga Hollywoodslashasen Johnny Marco som aldrig har annat än slitna jeans, t-shirt och skäggstubb. Det är nog ett ganska svårspelat porträtt att göra någon som fyller sitt liv enbart med champagnedoftande luft och händelser utan bestående värde, men Dorff gör det fint. Boendes på ett kändishotell där han kan kallprata med Benicio del Toro i hissen fyller han timmarna med fester, kvinnor och tv-spel. Ofta ensam, även om han rent fysiskt i alla fall ibland är omgiven av andra människor. Hans kalender ombesörjs av pressagenten och det är bara när han är med sin dotter som klockslag verkar viktiga.

Somewhere är mer ett tillstånd än en film i den gängse bemärkelsen att en händelse ger nästa. Coppola bygger sin film med statisk kamera och monotoni likt en enda lång inandning, men hon släpper aldrig ut luften. Den stannar i stället kvar i varje scen tills filmen mättats och lungorna är fyllda till bristningsgränsen. Det är arbetsamt och provocerande att följa.
Provokationen ligger här i just det som INTE sker. Här finns en annan film som Coppola avstår från att berätta, men den filmen är enklare och mer konventionell. Men – utan att avslöja något av handlingen – hos Coppola uteblir de stora magplasken för slusken som i stället kommer undan, vilket längst inne kanske mest är till hans egen förtvivlan.

Popmusik (här av Phoenix) är som vanligt en viktig narrativ pelare för Coppola, men i Somewhere har hon framför allt hittat den långa kamerablicken som med, vad som får gissas vara, medveten tristess platt visar upp en platt tillvaro. Då är klippningen hårdare – som när scener med två poledansande tvillingar klipps mot Johnnys dotter som åker skridskor. Scenerna redovisas med samma fåordiga iakttagande från Johnny och samma motbilder mot de kvinnor han tittar på. Har alla bilder framför hans ögon runnit samman till samma värde?

Somewhere fungerar förstås som media- och kändiskultkritik. Livet som stjärna är verkligen inte glamoröst, och vilka är vi som hyllar och fjäskar för dessa människor? Men ännu hellre kan den få vara en stilla kommentar till alla sjaviga män som får vilka kvinnor som helst hur de än ser ut och beter sig.

Utan att avslöja något, och det gör inte heller Coppola, är slutet i samma anda som resten av hennes film. Det visar hur titeln obönhörligen måste vara det allt leder till: inte här, bara någon (annan)stans.

MrsRatched 2 har röstat
blue velvet 3 har röstat