Recension av Spirited Away

År: 2001
12/12 2003
Recenserad av weng-weng
E
fter tung lobbying i tusentals fanzine och nätsidor och med ett aldrig sinande artilleri av välgjorda filmer har Hayao Miyazaki äntligen fått se rättvisa skipas. Det har blivit dags för Disney att ta ett kliv tillbaka när Sveriges stora biografdukar för första gången bereder plats för den japanska animerade filmen.
För de redan insatta som varit nere med Miyazaki från dag ett är det förstås ett hån med denna sena entré, att det inte skett tidigare.

Jag tycker det är onödigt att bara se till de mest uppenbara skillnaderna mellan den västerländska och den japanska traditionen. Istället kanske man ska vara glad för att det är just Spirited Away som blivit filmen som ska öppna vägen till så mycket annat (inte bara framtida produktioner, utan även den digra bakkatalog som finns att upptäcka). För även om det här är en bit ifrån Disney och större delen av det tecknade arv folket i väst vant sig vid, är det inte helt väsenskilt. Det nyfikna lilla barnet, kopplingarna mellan rädsla, spänning och humor och inträdet i nya och egna världar är några av alla grundläggande och gemensamma drag.

Ramberättelsen är mycket enkel. En liten flicka träder in i en fantasivärld där hon måste kämpa för att få tillbaka sina föräldrar som är slavar under en förtrollning. Precis som vilken actionfilm som helst fylls sedan denna värld ut med små avkrokar och tillägg i historien för att kunna presentera ytterligare fler fantastiska karaktärer.
Ett mer passande ord än fantastiskt är också svårt att finna. Inte just för filmens storhet, den är visserligen mycket sevärd, men för dess sätt att mana fram det mystiska och otagbara. Den värld vi befinner oss i vet inga andra sätt att existera på än sitt eget, och dess invånare vars olika uppsyn trumfar över varandra, tas helt för given. Och vad vore annars att vänta?

Dessutom, och här skiljer sig visserligen Miyazaki från Disney en del, finns det en befriande självklarhet i alla karaktärer. Så självklar att den inte ens behöver förklaras. Sålunda skrider konstiga kufar in och ut genom historien utan att det behöver diskuteras. Vissa presentationer ges också en definitiv laddning, av spänning eller rädsla, utan att detta sedan får något efterspel.
På så sätt liknar flera delar av filmen de minnesspillror som utgör våra drömmar. Bilder och intryck överförda från en värld till en annan utan att man själv kan förstå urvalet, varken just då eller senare. Det är närmare till Lynch än Disney.

Samtidigt som historien rullar framåt med små förhinder längs vägen, tycks det också som att något annat berättas, men för att komma underfund med det behövs nog mer än en titt. Det är lätt att få för sig att vad som visas bara är utanpåverket av något helt annat, något ännu tyngre och mörkare, och även om så inte är fallet, räcker bara känslan av detta för att filmen ska nå ytterligare en bit.

Alice i underlandet är den berättelse som ligger närmast för inspiration. Här finns den ensamma lilla flickan i en ny värld med samma blandning av spänning och obehag. Ett par figurer och scener här är onekligen lite otäcka. Samtidigt finns det också mycket humor och glädje. Scener tillåts överskrida idiotins och förnuftets lagar på ett helt avväpnande, och ofta oväntat sätt.
Vidare läggs det stor vikt vid den lilla flickans eget ansvar att inte bara klara sig själv genom olika former av hårt arbete, utan också att fria sina föräldrar. Även detta skapar en viss känsla av ångest och rädsla, men samtidigt blir vår hjältinna i huvudrollen bara starkare av varje motgång och utmaning, och lär sig att omge sig med vänner som kan hjälpa henne.

Fantasirikedomen som visas i de olika figurerna verkar i det närmaste olimiterad. Bakom varje dörr och till varje ny scen presenteras ytterligare nya monster och/eller gulligheter.
Det är skapelser som verkar påhittade av barn, filtrerade genom en drogpåverkads ögon och sedan utförda och presenterade med precision och intelligens.
Vissa figurer har drag från andra håll i barn- och ungdomsfilmens historia, som Den oändliga historien, Ronja Rövardotter, eller Miyazakis egna verk, men inga av dem passar egentligen någon annanstans än just här.
Jämförelserna med dessa filmer känns också något irrelevanta. För Spiritd Away är inte framför allt en film för barn. Det är en film för alla som njuter av fantasins och det tecknades obegränsade möjligheter.

Skillnaderna mellan Spirited Away och västvärldens filmer tycks således inte främst ligga i idéer, utan i hur de behandlas. Där Disney och dess gelikar rör sig på en ofta allt för säker mark och där vändningarna, även när de inte är väntade, aldrig skakar om historien riktigt, når man här andra nivåer. Miyazaki vågar skrämmas mer på riktigt, sätta mer på spel med hjälp av vad som står till buds även utanför själva berättelsen.
Inramningen, stämningen och osäkerheten som vilar över flera ställen i filmen skulle passa fint som små skräckfilmspartier innan de, med hjälp av den ständigt verkande fantasin, återfår en viss trygghet.

Just för att Spirited Away håller sig på en så egen nivå, den nivå som inte tillhör någon åldersgrupp utan snarare ett sätt att tänka, att vara, har jag svårt att tänka mig en mer passande familjefilm.

m86 8 har röstat
affe933 36 har röstat