Recension av Star Trek III

År: 1984
8/9 2006
Recenserad av marfil
T
iteln på den här filmen säger allt, och avslöjar förstås också vem det var som dog/försvann i "Star Trek II" och som nu ska återfinnas. Filmen tar vid direkt där "Star Trek II" slutade med att Enterprise far hem till jorden, svårt skadat efter striderna med Khan i föregångaren. Men väl tillbaka i rymddockan i bana runt Jorden inser Kirk att det finns en chans att återfinna Spock. Tre saker står i vägen: Federationen vill skrota Enterprise, Genesisplaneten där Spock finns håller på att falla sönder och elaka Klingons har tagit över Khans stafettpinne och vill ha Genesisvapnet till vilket pris som helst.

"Star Trek III" är genomgående en svagare film än "Star Trek II". Det som står uppenbart för alla åskådare efter 3 minuter – nämligen var Spock är och hur han ska återupplivas – tar oändligt lång tid för Kirk att lista ut och det blir riktigt segt att vänta på att den polletten ska trilla ner. Ett annat problem är att fienden, Klingonen Kruge, är en mycket blekare och klichéartad nemesis än Khan, Kruge i stort sett bara morrar och fräser enkelspåriga repliker genom hela filmen. Dessutom är det flera långa sekvenser på Genesis som aldrig säger något nytt utan bara upprepar samma information - om och om igen. Ett annat problem med filmen är att hela Genesisplaneten är ett tydligt studiobygge och att det ser fejkat och lågbudget ut – något som också filmmakarna verkar tycka i dokumentärer och kommentarspår på DVDn. Slutstriden i form av en brottningsmatch mellan Kirk och Kruge på toppen av en brinnande vulkan är också ganska fånig.

En positiv aspekt av filmen är dock att den presenterar Klingon-kulturen på ett spännande sätt: det var här de fick ett ordentligt språk, ett utseende och en kultur som sedan får mycket spelrum i senare Star Trek-produktioner. Sekvensen när gänget stjäl Enterprise från Federationen är också riktigt underhållande.

Om Kirk i "Star Trek II" fick se en av sina vänner offra sig (om nu någon trodde att det verkligen var oåterkalleligt) så får Kirk i den hör filmen uppleva en annan djup personlig förlust, och dessutom tvingas han för att besegra Kruge faktiskt offra rymdskeppet Enterprise som i 20 år (både på film och ”i verkligheten”) stått som en symbol för framtida rymdfart. Med dagens perspektiv och alla varianter vi sedermera fått se på Enterprise och andra skepp som Voyager så är detta inte speciellt omskakande, men när "Star Trek III" kom ut var det nog mer anslående.

Som helhet är "Star Trek III" en naturlig fortsättning på "Star Trek II" men den är tunnare, mer klichéfylld och aldrig lika spännande som föregångaren.

marfil 2 har röstat

av marfil