Recension av Star Wars: Episod I - Det mörka hotet

År: 1999
12/10 2006
Recenserad av marfil
D
en mest efterlängtade filmen i världshistorien? Antagligen. De högsta förväntningarna någonsin? Förmodligen. Den största besvikelsen någonsin? Mycket möjligt.

När George Lucas återkom med en ny film i Star Wars-sagan 1999 efter 16 års uppehåll hade förväntningarna byggts upp till hysterins gräns under flera år, och det är frestande att spekulera i att det inte hade spelat någon roll hur bra ”Det mörka hotet” hade varit, den hade aldrig kunnat leva upp till de förväntningarna. Ett allvarligare problem är dock att ”Det mörka hotet” faktiskt inte är en speciellt bra film, vare sig inom ramen för Star Wars, eller som en film i sig själv – och då blev det förstås en monumental antiklimax av alltihop.

Jag får erkänna att jag tillhörde dem som var oerhört förväntansfulla – som ett ursprungligt Star Wars-fan sedan 70-talet var premiären av ”Det mörka hotet” nästan en religiös upplevelse. Och jag blev också mycket riktigt besviken – dock kanske inte så gruvligt som en del andra fans. Efter att ha sett filmen ett antal gånger både på bio och TV kan jag se vissa kvaliteter i den, men helhetsintrycket kvarstår: den är inte särskilt bra.

”Det mörka hotet” utspelas ungefär 20 år innan Episod IV (”Stjärnornas krig” som den hette tidigare, numera ”Ett nytt hopp”) och berättar om hur jediriddarna Qui-Gon Jinn och Obi-Wan Kenobi stöter på pojken Anakin Skywalker och med hans hjälp räddar drottning Amidala och hennes planet Naboo från en invasion av Handelsfederationens robottrupper.

Det grundläggande problemet med den här filmen tycker jag inte är Jake Lloyd som den unge Anakin Skywalker, och inte heller den ganska fåniga bifiguren Jar-jar Binks. Problemet ligger i storyn: det är en långsam historia utan särskilt mycket spänning, och stora delar av filmen består av att man får följa hjältarna som är strandsatta på Tatooine, eller av långrandiga politiska intriger på Coruscant. Det blir helt enkelt tråkigt, trots fantastiska miljöer och fenomenala specialeffekter. Och mycket av humorn och actionavsnitten känns mera som påklistrade utvikningar än som integrerade i storyn eller i karaktärerna. Om man jämför med det tempo, fokus och nerv som fanns i originaltrilogins filmer så känns ”Det mörka hotet” som en plottrig, lätt sömnig transportsträcka fram till en final i form av en strid på land och i rymden mellan de onda och goda. Men inte heller denna slutstrid förmår engagera. Eftersom Lucas misslyckas med att skapa någon dynamik eller spänst i sina karaktärer har man väl framme vid slutstriden svårt att bry sig, och inte blir det bättre av att stora delar av den utkämpas mellan digitalt genererade robotar och digitalt genererade utomjordingar. Det blir plastigt och mekaniskt.

Visst finns det ljuspunkter: mötet mellan Anakin och Obi-Wan är förstås en historisk händelse inom Star Wars-universumet, liksom det laddade ögonblick då den blivande kejsaren Palpatine möter den blivande Darth Vader i en kort scen mot slutet av filmen. Och visst, om man orkar följa med så är intrigerandet på Coruscant i senaten och i Jedirådet bra och logiskt uttänkt, och lägger grunden väl för det som ska hända sedan. Och Darth Maul är onekligen en riktigt cool rymdskurk, som får leva ut i en intensiv och spännande ljussvärdsstrid med våra hjältar.

Sammanfattningsvis har tyvärr ”Det mörka hotet” så stora brister att den inte kan få godkänt betyg, trots att det är en Star Wars-film, och trots att den skildrar viktiga vändpunkter i Anakin Skywalkers liv som många av oss väntat i decennier på att få se på vita duken.

Sorroztro 9 har röstat
marfil 17 har röstat