Recension av Star Wars: Episod III - Mörkrets hämnd

Regissör: George Lucas
Ã…r: 2005
22/5 2005
Recenserad av MarcusofaDown
Denna recension innehåller milda spoilers)

Ända sedan George Lucas berättade för omvärlden att tre nya (eller gamla, beroende på hur man nu vill se det) filmer i Stjärnornas Krig-serien var på gång, har gamla och nya fans sett fram emot detta ögonblick. Episode III - Revenge of the Sith (vägrar använda den löjliga svenska titeln) är här. All hail the end.

Jag ska redan från början säga att jag avskyr dom två första filmerna, med all rätta. Inte ens dom mest härdade fansen kan vi det här laget på fullt allvar påstå att Episod I uppfyllde några andra förväntningar än att se det ostiga sjuttitals-introt ytterligare en gång. Lucas kravlade i denna film ut ur sina gömmor för första gången sedan filmen som startade alltihop i slutet på sjuttiotalet och det var redan från början smärtsamt uppenbart att se att för världen hade 22 år passerat, men för Lucas hade tiden gått obemärkt förbi. Manuset var pinsamt, skådespelarinsatserna skrattretande, CGI-festerna utan ände och filmen direkt löjeväckande. Många påstår att Episode II - Attack of the Clones lyckades smeta över en hel del av det dåliga i första filmen, men jag har väldigt svårt att se varför. Det enda jag kan tänka mig är att Jar-Jar var en obetydlig bi-karaktär och att den lilla snorungen hade bytts ut mot en något äldre snorunge. Tonen i filmen var fortfarande i klass med Björnes Magasin, och filmskaparkonsten hos Lucas hade inte förbättrats, bara ersatts av ännu fler tröttsamma CGI-bataljer och dialoger som skulle fått vilken såpopera-författare som helst att skruva på sig generat i biostolen.

Så har då filmen kommit som alla satt sitt stora hopp till (ja, jag är medveten om det usla skämtet), den avslutande delen, eller mittendelen, eller hur man nu ska tänka, nämligen Episode III. Den rådande åsikten om denna film verkar vara att den på något mirakulöst sätt räddar inte bara sig själv utan även dom andra två nya filmerna från att sorteras in i facket för "misslyckanden vi minns". Jag kan verkligen inte förstå varför.

Man måste börja med manuset, ty uti denna rubrik finner man den stora bristen i inte bara Sith utan även dom fem (ja, även dom gamla filmerna) andra filmerna i serien. Lucas vet för det första inte vad dialog innebär. Skådespelarna hackar sig fram med lösryckt quasi-shakespeariansk dialog i en scen, blandat med tokrolig och buskisliknande dialog från diverse CGI-manifesterade tingester i en annan. Dom nya filmerna brister dock mer än dom gamla, för i orginal-trilogin så matchas den något pinsamma "djuplodande" dialogen med snabb, vitsig och framförallt rolig dialog, speciellt från karaktärer som Han Solo (en karaktärstyp som smärtsamt saknas i dom nya filmerna). Många verkar hävda att dialogen förbättrats i Sith, men då måste dom ha somnat till, en risk man löper, i scenerna mellan Padmé och Anakin. Dialog i stil med "Anakin: 'You're so beautiful.' Padmé: 'It's only because I'm so in love.' Anakin: 'No, it's because I'm so in love with you.'" bidrar till att man drar på smilbanden på helt fel ställen i filmen. Den bidrar också till att göra skådespelare som normalt sett kan leverera, till halvdana b-skådisar från valfritt Walker Texas Ranger avsnitt. Den enda skådis som kommer undan med godkänt resultat är den alltid lika prickfria Christopher Lee, som tyvärr endast får tre repliker och dör en kvart in i filmen. Ett inte alltför bra betyg till övriga skådespelartalanger.

Manusets största brist kan dock sammanfattas med ett ord: tempo. I denna film ska vi se hur Anakin gradvis dras in i den mörka sidan, men med ett manus som detta så blir det en omöjlig uppgift. Lucas försöker lösa det hela genom utdragna scener med Hayden Christensen som gör sitt bästa för att se lite svår och eftertänksam ut. Han lyckas inte. Det känns som om all den intressanta utvecklingen, hur Anakin gick från oskyldig pojkspoling till rebellisk jedi-brat mellan Ep I och II och hur han gick från brat-stadie till vis men en smula kluven jedi-mästare mellan Ep II och III, sker mellan filmerna och inte i dom.

Lucas försöker få till Anakins förvandling i en enda nyckelscen, en kamp mellan två andra av filmens huvudkaraktärer. Här måste Anakin välja mellan den onda sidan, som skulle kunna rädda livet på en av kämparna, eller den goda sidan. Efter en scen fyllt av pinsamt överspel så väljer, som ni redan vet, Anakin att hjälpa den "onda" motståndaren, och med ens blir han ångerfylld och överväger det rätta i sitt beslut... i ungefär fem sekunder. Detta följs av att personen han hjälpt reser sig upp, skrattar sitt ond-gammal-gubbe-skratt, och en Anakin som utan att tveka häver ur sig "I will do whatever you tell me". Här går han alltså från god till misär till ond på ca 30 sekunder. Tempo, Lucas, tempo. Det upphackade och obestämda tempot i filmen gör att Anakins karaktär aldrig får en vettig chans att utvecklas.

Lika märkligt är det med Padmé, som gör en total förvandling under de tre filmerna. I första filmen är hon en mogen, kaxig, ta-vara-på-sig-själv hjältinna som vet hur en laserpistol ska hanteras. I tredje filmen har hon förvandlats till en skamlig schablon, där hennes enda uppgift är att titta ut genom fönster och gråta över sin älskade Anakin. Detta kombinerat med repliker som "Jag kan åka i förväg och göra iordning barnkammaren" gör att alla kvinnor världen över borde ordna massdemonstreringar utanför Lucas Ranch.

CGI-festerna då? Dom brukar ju alltid leverera? Jo, självklart har ILM tryckt plattan i botten och spottat ur sig mer än någonsin tidigare. Otroligt vackra världar presenteras för tittaren, och det är absolut inget fel på fantasiflödet när det gäller att skapa dessa världar i galaxen som låg långt, långt bort. Dock är det för mycket. Man fullkomligt bombarderas med svulstiga rymdskeppsstrider, mystiska rymdvarelser och ändlösa lasersvärdsbataljer så till den milda grad att när slutfajten väl kommer, så är man bara trött på allt och vill att den ska ta slut. Det är inget vi inte redan sett i denna och dom andra filmerna vid flertalet tillfällen.

Det pratades också om hur mörk denna film skulle vara jämfört med dom andra, och det kan jag hålla med om. Det hackas av kroppsdelar i en farlig fart, och våldet är alltid närvarande. Det tar emot att säga, men det är just dessa våldsscener som lyfter filmen från träsket där Ep I och II befinner sig till halvfast mark precis ovanför och man känner att tonen i denna film skulle ha funnits redan från början. Tyvärr räcker detta som ni säkert märkt inte till att göra en bra film. Dialog, skådespelarinsatser, det obefintliga drivet i historien och den taffliga klippningen (som jag inte ens orkar prata om) kan inte räddas av en dyster ton och oändliga rymdbataljer. Tyvärr verkar det som om dom allra flesta låter filmen komma undan ändå, med motiveringen att ”den i alla fall inte är lika dålig som dom två andra”. Sådant tänkande tycker jag bara är ytterligare ett skäl till att inte ge Episode III – Revenge of the Sith ett godkänt betyg.

zac2go 5 har röstat
RasmusOrsén 15 har röstat