Recension av Star Wars: The Force Awakens

Ã…r: 2015
16/12 2015
Recenserad av August Dellert
'
Star Wars: The Force Awakens', det sjunde kapitlet i den största filmserien genom tiderna är kanske den mest efterlängtade filmen någonsin.
Förhoppningarna är givetvis skyhöga och den stora frågan är om JJ Abrams kan leverera det vi alla drömt om?

För mig har Star Wars betytt väldigt mycket. Jag minns inte första gången jag såg den klassiska trilogin, dem har alltid bara funnits där, vid min sida.
Jag har sett dem så många gånger att jag kan stora delar av manuset helt utantill.

Jag vet namnet och ofta bakgrundshistorien bakom figurer som bara syns i enstaka scener så som IG-88 eller Bib Fortuna. Många skulle kalla mig för Star Wars-nörd, men det är inget jag skäms för. Jag har till och med rebellernas symbol tatuerad på min kropp. Så när jag säger att Star Wars är mer än en serie filmer så är det ingen överdrift.

På grund av detta så har jag hållit mig borta från nästan all information kring den här nya filmen, och därmed även dess trailers. Är du som jag, så bör du sluta läsa redan här eftersom jag kommer vara tvungen att pratat lite om vad filmen handlar om för att göra en ordentlig recension.
Jag kommer dock inte avslöja några av filmens större hemligheter.

Fortfarande kvar? Okej. Då kör vi!

'The Force Awakens' utspelar sig 30 år efter kriget över Endor då kejsaren störtades och dödsstjärnan sprängdes.
Men stora delar av Imperiet fanns kvar efter kriget och en ny organisation bildades i dess spillror under namnet The First Order.
När vi nu återigen får besöka denna galax långt långt borta så är det dock någon som saknas.
Den numera legendariska hjälten Luke Skywalker har försvunnit sedan en lång tid och både The First Order och motståndsrörelsen letar febrilt efter honom.
Luke är mytomspunnen och många tror att den som hittar honom först kan vända konflikten till deras fördel.
Detta är filmens grundläggande premiss och mer av handlingen vill jag inte avslöja!

'The Force Awakens' efterspeglar på många sätt händelserna i Episod IV, 'A New Hope', men innehåller minst lika mycket nytt som gammalt.
Det är ett smart drag att börja den nya trilogin med en film som återskapar mycket av det som vi idag ser som en klassisk Star Wars-berättelse.
Vi får bland annat se ett gäng osannolika hjältar föras samman och kämpa mot en övermäktig fiende. Vi får se exotiska platser, fantastiska varelser och mängder med explosiva scener.
Men vi får framförallt ett emotionellt familjedrama med känslomässiga intriger och oväntade vändningar.

Det är nog ingen som missat att alla välkända ansikten från den klassiska trilogin återvänder i The Force Awakens så som Han Solo, Chewie och prinsessan Leia, men hur är det med nya ansikten?
Dem nya figurerna porträtteras faktiskt bättre än jag förväntade mig och samspelar med det gamla gänget på ett utomordentligt bra sätt.
De nya huvudrollerna Finn och Rey, som spelas av de relativt okända skådisarna John Boyega och Daisy Ridley, är precis så charmiga och övertygande som jag hoppats.
Jag måste även nämna den nya skurken, Kylo Ren, som spelas på ett lysande sätt av Adam Driver. Sällan har en så ondskefull figur känts så nyanserad och fascinerande. Ljudet är en annan viktig ingrediens i Star Wars-receptet och på den fronten är John Williams tillbaka för att komplettera sina klassiska stycken med ett par helt nya som smälter in riktigt bra.

Är du som jag, ett stort Star Wars-fan, då är 'The Force Awakens' betydligt bättre än Julafton och den bästa filmen i serien på över 30 år.
Denna sjunde del i serien är precis så härlig som jag hoppats på även om den inte är helt perfekt.
Det har pratats mycket om att gå tillbaka till praktiska effekter med dessa nya Star Wars-filmer och att inte förlita sig för mycket på datoranimationer som prequel-trilogin fick kritik för.
På det stora hela så har dem lyckats med detta ypperligt men det finns fortfarande ett par nyckelfigurer som är helt animerade och dessa figurer tycker inte jag når fram riktigt lika bra som jag önskat att dem gjorde.
Det märks även att vissa figurers tid i rampljuset sparas till nästkommande kapitel.

'The Force Awakens' är lyckligtvis en film som är fullt medveten om sitt enorma nostalgiska arv och levererar fler rysningar och tårfyllda ögonblick än jag någonsin upplevt under två timmar förut.
Den har ett högt tempo, ett stort hjärta, en lagom dos humor och en hel del överraskningar.

Och det här är bara början! Nästa del i serien är redan på gång under ledningen av Rian Johnson som låg bakom filmen 'Looper' och personligen är jag mer taggad än någonsin.

Det är för tidigt för att säga om denna nya trilogi av filmer kommer bli lika klassiska som dem första, men en sak är säker; kraften har sannerligen vaknat!

Stygga-Vargen 1 har röstat
August Dellert 27 har röstat