Recension av Blodsband

Ã…r: 2013
30/6 2014
Recenserad av HillMove
F
ilmen Blodsband är närmast att rubricera som en dokumentärfilm på grund av den realistiska och grymma skildringen av hur det är att vara fängslad och försöka skapa sig ett liv inom murarna.

Filmen är dock inte en dokumentär, utan en otrolig stark berättelse om far och son Love – ja de heter faktiskt så i efternamn. Sådan far sådan son. Deras relation är dock långtifrån Love–ly. Båda två är känslostörda personligheter och det enda sättet de kan uttrycka sina känslor på är genom könsord och att slåss med kniv och knytnävar.

Blodsband börjar med att sonen Love överförs från ungdomsanstalten till vuxenfängelset där hans pappa – Love senior – sitter inlåst på livstid. Han är alltså redo och dessutom van vid fängelselivet. Hur saker och ting fungerar mellan fångarna och hur man ska hantera och bli hanterad av plitarna/fångvaktarna. Sonen som filmen handlar om heter Eric och han börjar direkt när han blir inlåst i sin cell att göra ett vapen av en tandborste som han sedan gömmer i taklampan.

Eric vägrar att rätta in sig i ledet och den hierarkiska ordningen som råder inom fängelsemurarna. Det som komplicerar saker är att Erics pappa är nr 2 det vill säga precis under det högsta gangsterhönset, som styr allt i fängelset. Båda är självklart inlåsta på livstid och lika självklart är att nr 1 och nr 2 har sina celler i översta fängelseavdelningen – närmast taket. Pappan försöker säga till Eric, dock inte verbalt, utan genom att kommunicera med knytnävarna. Precis som han alltid har gjort under hela sin sons uppväxt. Men sonen är kaxig och obstinat mot både sin far och resten av fångarna som han tycker är mesiga töntar. Det slutar med att Eric flyttas fram och tillbaka från sin cell, som ligger på nedre fängelseavdelningen – närmare golvet än taket till isoleringscellen – under golvet.

När Eric är på en av sina besök under golvet så får han besök av fängelsets psykolog eller vikarierande medmänniska, som han hellre vill bli titulerad. Denna psykoanalytiker har själv haft en jobbig och stökig barndom, men tagit sig ifrån kriminaliteten. Han hjälper istället de fångar som vill eller rättare sagt de fångar som får ett ultimatum att antingen sitta i isoleringsburen och bli ännu mer aggressiva och destruktiva eller att ingå i hans gruppdiskussioner. Trots att Eric misstror och hatar alla och tar till knytnävarna och skriker okvädesord, så kommer han till en av psykologens gruppdiskussioner. Han är naturligtvis obstinat och tycker att både psykologen och de andra fångarna som deltar är mesiga kärringar som är fjollor som diskuterar känslor.

Resten av filmen får vi följa Eric som går på fler och fler gruppmöten och sakta, sakta börjar våga konfrontera både sin far och sig själv. Han vågar visa känslor och börjar förstå och acceptera att han överhuvudtaget har ett känsloliv. Istället för att så som i barndomen, där han blev uppfostrad av sin hårdföre far och en mamma som han nästan aldrig har sett, ta till våld för att lösa sina problem.

Som ni säkert förstår är denna film riktigt djup, hård, brutal, full med raseri, slagsmål och våld men fullkomligt lysande som berör mig till tårar. Att följa denna Eric som är programmerad från barndomen att bli kriminell till att dels förstå och älska sin far till att älska sig själv och förstå att även han har ett register av känslor som inte är våldsrelaterat.

Innan jag såg denna film så var min fängelsefavoritfilm – Nyckeln till Frihet – men BLODSBAND slår den med knytnäveslängder på grund av den realistiska nästan dokumentära skildringen av fängelselivet.

Den får betongsäkra 5 av 5 stenhårda käftsmällar i betyg på Hillskalan – SE DEN!

Henrik Hill

HillMove 4 har röstat

av HillMove
Mission: Impossible - Rogue Nation
The Gambler
En duva satt på en gren och funderade på tillvaron
Chef
Medicinen