Recension av Step Brothers

År: 2008
3/10 2008
Recenserad av Gardneer
I
komedi genren där filmer som Superhero Movie och Scary Movie anses vara humor är Will Ferrell och Adam McKaey kung. Efter enorma framgångar med geniala Anchorman, Talladega Nights och Youtube favoriten The Landlord så verkar det som inget kan tackla dem.

När man ser Step Brother så kan man inte hjälpa att tänka på filmer som 40 Year Old Virgin och På Smällen. Våra hjältar i de filmerna är en slags ungdom fast i äldre mäns kroppar och vi kan inget mer än att skratta åt deras inkompetens och man får hoppas bara att ens egna ungar adrig växer upp så. I Step Brothers har de gått ett steg längre. Här har vi två människor, ena 39 år och den andra 40 år, och de bor båda fortfarande hemma. Deras mentalitet ligger på en 14-årings nivå och båda blir förkrossade när de får höra att deras föräldrar ska gifta sig och flytta ihop.

Alla vet att Will Ferrell är rolig men den största överraskningen i Step Brothers är John C. Riley. Vi har sett båda i Talladega Nights förut men här överträffar han Ferrell på nästan varje nivå. Ferrells äss i rocken är fortfarande sättet han kan se totalt seriös ut men ändå utstråla skratt. Här får Riley de bästa monologerna och de roligaste personlighetsproblemen. Man har nästan helt glömt bort att Riley kommer från en mycket framgångsrik rad av seriösa drama filmer? Se bara Boogie Nights och Magnolia.

Step Brothers har tagit denna genren av komedi till en högre nivå för precis som i På Smällen så blandar den helt galen komedi med drama. Denna har inte alls lika starka toner av drama som På Smällen men man kan inte hjälpa tycka synd om dessa män som nästan är på gränsen till retardation men precis då yttrar John C. Rileys karaktär ”Barbara Walters, Oprah, your wife. You gotta fuck one, kill one, and marry one, go!” och man är tillbaka och skrattar för fullt.

Step Brothers är Ferrell/Riley parets bästa film och jag hoppas att de inte gör fler för att det kan inte bli roligare än detta.

Gardneer 15 har röstat

av Gardneer