Recension av Stjärnornas krig

11/4 2004
Recenserad av connya
V
issa saker sätter spår.
Jag var sju år och pappa tog hem en kopia av en film vid namn Star Wars. Från inledningen när Imperiet bordat Rebellernas skepp tills en timme senare då karaktärern Han Solo introducerades var jag övertygad om att detta var det bästa jag någonsin sett. Idag finns det bara två filmer som berört mig mer än denna. Star Wars var och är allting jag kunde drömma om när det gäller film; den förflyttar mig till den där galaxen långt, långt borta. Den har några av de mest färgstarka karaktärerna och scenerna i filmhistorien. Någonsin.

Luke Skywalker är en kille som drömmer om att komma vidare. När han möter Jedimästaren Obi - Wan förändras hans liv och hans mål att bli en Jedimästare tar sin början. Samtidigt som den onda Darth Vader tillsammans med kejsaren håller på att lägga galaxen under sina fötter. Prinsessan Leia, piraten Han Solo och hans trogna Chewbaca måste snart rädda galaxen i en saga som i grund och botten är den klassiska kampen mellan gott och ont.

Och även om en hel generation filmälskare tycker att det är så fantastiskt för att effekter för Tjugofem år sedan kunde vara så fantasiska är det ingenting emot vad Star Wars är början till. För den första filmen (i ordningen fjärde delen) i detta fantastiska rymdepos förflyttade oss till George Lucas värld där magin var så påtaglig. För mig betyde det så mycket att Luke var en ganska mesig hjälte för det var precis det jag kunde identifiera mig med. Men mest bakom alla rymdskepp och explosioner var det scener med ljussablar, storm troopers och repliker jag kan utantill som var det mest fantastiska. För mig handlar film om karaktärers resor, eller att transporteras till en helt annan värld.
Här handlade det om bägge de faktorerna.

Jag inser idag att Star Wars är lika mycket kult som det kanske egentligen inte är så fantastiskt, banbrytande bra. Men där de flesta rymdfilmerna lider av sin tids design eller effekter som känns väldigt blasé flera år senare lyckas Star Wars stå emot alla de där faktorerna.
Det märks att George Lucas älskar sitt egna universum och kan man bara låta sig trollbindas är det mer fascinerande än det mesta.

BeforeYouDie 2 har röstat
RasmusOrsén 4 har röstat