Betyg idag: 1 318 Besökare idag: 5 055

Recension av Stopp! annars skjuter morsan skarpt

Regissör: Roger Spottiswoode
År: 1992
21/5 2009
Recenserad av Rollywood
P
olisen Joe Bomowski (Sylvester Stallone) lever vardagen med att fånga bovar i sitt vardagliga tempo. Efter att precis blivit dumpad av sin chef och före detta flickvän Gwen (JoBeth Williams) så har han intalat sig själv att jobbet är allt han behöver för att trivas i livet. Men när han en dag får besök av sin gamla mamma (Estelle Getty) börjar det hända saker. Hon ser det nämligen som hennes uppgift att styra upp Joes liv och rädda förhållandet med Gwen. Något som Joe inte vill ha sin mamma involverad i. Men när hans mamma också blir vittne till ett mord så har han inget annat val än att spendera både natt och dag med henne.

Detta är en polishistoria där manusförfattarna inte kan bestämma sig för vad de ska lägga fokus på. Handlingen cirkulerar varken kring förhållandena, jaga bovar eller bra action. Det är mer som om någon lämnat kameran på och hoppats på det bästa. En film som inte förtjänar Sylvester Stallone i huvudrollen.

Hade filmen varit i början av Stallones karriär hade jag haft överseende med desperationen att försöka göra sig attraktiv i Hollywood. Men han hade gjort filmer i drygt 20 år när den här filmen producerades, vilket jag ser som en fläck på hans meritlista. Ingen av de andra medverkande är mycket bättre. Estelle Getty, som har den kvinnliga huvudrollen, kan jag inte uttala mig om eftersom jag knappt sett några av hennes filmer. Men bättre gamla damer har jag sett i filmvärlden om jag bara jämför med den här filmen.

Det förvånar mig också hur regissören Roger Spottiswoode kunde gå från mästerverk som Turner & Hooch (1989) till den här b-rullen. När allt kommer till kritan så ser jag bara en utväg och det är att underkänna alltihop till en etta, lägga den på hatlistorna och be alla att undvika att se den. Det är troligtvis Sylvester Stallones sämsta huvudroll genom tiderna.

Rollywood 1 har röstat

av Rollywood
Bad Boys II
Avgrunden
Och han älskade dem alla
Freaky Friday
Spy Hard