Recension av Storm

Ã…r: 2005
9/1 2006
Recenserad av connya
D
et är synd att svensk film har fått den stämpeln den har. Men det är inte ovanligt att man suckar högt just vid det uttrycket; "Svensk film." Givetvis är fördomarna många, slutsatserna ofta långt ifrån sanningen och den "vanliga" filmtittaren har ganska bleka argument för att avfärda varför svensk film är så dålig.

Hur långt man än går i den debatten framstår faktum att filmer från Sverige lider av ett problem. Storm landar ganska långt bort från allt det där som "svensk film" står för. Det är kanske lite väl enkelt att öppna med en snygg inledning men när huvudkaraktären DD introduceras och filmiska grepp som ligger närmare Hollywood, eller för den delen en film som "Amelie", i sin stil och form i de tidigaste scenerna - är det ganska enkelt att ropa ut begrepp som "bästa svenska filmen någonsin" och "häftigt" och andra meningar som är lätta att ta till i ett filmklimat med polisfilmer a lá Beck och en överdos av ungdomsfilmer.

DD (Eric Ericson) är en cool, lugn och ganska sval människa som lever sitt liv och trivs bra med det. Inte helt olikt en del andra karaktärer vi via film stiftat bekantskap med. En dag möter han Lova som är jagade av underliga typer och därefter förändras allting. Små fragment av glömda saker nystas upp, en till synes ondskefull man (Jonas Karlsson) tycks förfölja honom och han befinner sig snart i ett scenario där det handlar om att minnas och om att välja mellan en annorlunda fortsättning eller inte.

Sedd ur ett perspektiv att lyckas med saker som man inte trodde svensk film skulle göra är Storm praktiskt taget fulländas. Det som imponerar mest är den storslagna ljuddesignen men även foto och atmosfärer prickar många poäng och även fast det först känns konstigt att se stadsnamn som "Vänersborg" på skyltar ser man snart förbi det. Eric Ericsson är en skådespelare att räkna med och Jonas Karlsson gestaltar en ganska tråkig karaktär men lyckas väl i sitt skådespeleri. Författaren och tillika en av regissörerna Måns Mårlind sneglar friskt utanför de flesta mallar som svensk film sällan bryter och har man tidigare sett Kenny Starfighter som Måns också skrivit förstår man att Sci - Fi elementen redan funnits där i hans huvud sedan tidigare. Men allt det här om att filmen gör saker som ingen annan svensk film gjort tidigare resulterar automatiskt inte i att det blir perfekt - vilken en del tycks glömma. Det är välgjort, välspelat och stundtals riktigt spännande. Men den nystar också in sig i saker den skulle klara sig utan, är lite för lång och främst på manusstadiet vacklar den alldeles för ofta mellan de bästa sekvenserna. Exempelvis känns hela upplösningen lite bortslarvad, och det känns till och med som om de inte riktigt vet hur de ska göra med sin historia och därför tar till en del nödlösningar i berättandet.

Samtidigt förstår jag de som bara vill bli bländade. Och jag blir det också; När det är riktigt bra - men jag kan inte blunda för de delar som inte lyckas alls.

Det går att filosofera hur länge som helst i det här med att Storm är jätteviktigt för svensk film - för det är den. Om den enskilt bidrar till en förändrad syn vet jag inte eftersom den också känns ganska nischad. Serietidningsestiken och inspirationen är den som märks tydligast och ibland under filmens gång önskar jag att regissörerna hade modet att bara låta vissa ideér, miljöer och scenarion vila istället för att rusa vidare till nästa grej, som ibland inte alls fyller någon funktion, och gör att det blir just sådär vacklande.

Hela den första halvtimmen är riktigt bra och spännande och dessutom sådär cool på alla sätt och vis och sedan finns det som sagt scener som lyckas med det mesta främst i form av atmosfär. Men det blir lite antiklimax utav alltihop - främst storymässigt. Det är som med andra filmer som också har det där problemet om att de är coola, snygga och fräcka och sedan efter en halvtimme när man börjar intressera sig för storyn räcker allting inte till.

Måns Mårlind & Björn Stein, som är den andra regissören, bjuder på en fartfylld resa. Den lyckas inte hela vägen men vill man se det som något mer än den okej film den bara är och framhäva fotot, ljudet eller just det där om hur den är allting svensk film aldrig någonsin varit så plockar den säkert ett högre betyg hos de personer som enskilt tar fram de anledningarna. Att den inte likar någon annan svensk film gör den helt enkelt inte till en väldigt bra sådan. För jag kan dock inte komma ifrån att jag tycker stora delar är tråkiga och helheten i handlingen inte smälter ihop.

Pixelperfekt 20 har röstat
connya 31 har röstat