Recension av Storstadshamn

År: 1954
5/9 2011
Recenserad av annihilat0r
"
On the Waterfront" (Storstadshamn) är en sann gigant i maffia-genren. Skillnaden jämfört med de större titlarna, är att Storstadshamns regi är mer ordinär, tack vare regissören Elia Kazan och 50-talets ovisshet om vad som komma skulle. Regin här är lättare, snabbare och mer fokuserande jämfört med 70-talets alla giganter.

Jag lämnar den ovanliga skådespelaren för en stund, och närmar mig filmens andra stjärnor kort. Eva Marie Saint från Hitchcocks legendariska thriller "North by Northwest", spelar "Edie Doyle". Edie är en ogreppbart vacker kvinna på jakt efter sanningen bakom mordet på hennes bror.

Manliga Martin Balsam, från bland annat klassikern "Psycho", spelar "Gillette" som är en hård underhuggare. Underhuggare till den briljanta Lee J Cobb, från det genialiska moraldramat "12 Angry Men", som här spelar den mäktiga bossen "Johnny Friendly".

Och den kanske starkaste prestationen, av de vanliga skådespelarna, stod förvånansvärt nog Karl Malden för, i sin roll som "Father Barry". Father Barry är filmens storsinnade motpol, vilket är en roll som Karl lyckas strålande med.

Den ovanliga Marlon Brando är värd mer än sin egen kategori. I "On the Waterfront" lyser Marlon starkare än solens strålar över Afrikas savanner. Glasklart är hur överlägsen Marlon alltid varit, efter att jag nu sett honom prestera i olika tidsepoker.

Det vore endast barnslig okunskap att ens våga jämföra moderna stjärnor med Brando. Så pass stor skillnad är det.

Jag är fullständigt övertygad om att "On the Waterfront" var den bästa maffiafilmen som någonsin hade gjorts, när året 1954 summerades.

annihilat0r 10 har röstat

av annihilat0r