Recension av Straight Outta Compton

År: 2015
7/9 2015
Recenserad av August Dellert
S
traight Outta Compton är en framgångsbiografi om en av hiphopindustrins största grupper någonsin, NWA. Det är en kvalitativ produktion på alla tänkbara sätt och en riktig "must-see" för alla med ett intresse för musikgenren.

Filmen tar sin början i mitten av 80-talet och centrerar kring tre utsatta unga killar i den ökända förorten Compton i Los Angeles. Killarna, som går under smeknamnen Easy-E, Ice Cube och Dr. Dre, trotsar sina svåra omständigheter och genom sitt brutalt ärliga musikaliska uttryck skänker de en röst åt en kraftigt diskriminerad folkgrupp. Det är en spännande och inspirerande resa att få följa med på och är fylld med ikoniska musikframträdanden som gör det svårt att sitta still i biostolen.

En av filmens största styrkor ligger i att flera av skådespelarna verkligen ser ut som de personer de porträtterar. Bäst är filmens tre huvudroller och Ice Cubes son O'Shea Jackson Jr. briljerar naturligt i rollen som sin ikoniska far. Vi får även se en rad andra välkända hiphop-figurer så som rapparen Snoop och den notoriska skivbolagsdirektören Suge Knight.

Straight Outta Compton är ett smutsigt och ärligt porträtt av en mycket viktig tid för hiphopkulturen. Allt från foto till manus och berättarteknik är välgjort och skapar en trovärdig och gripande historia.

Om du har något som helst intresse för rap eller hiphop så är Straight Outta Compton inte bara något du bör se på grund av dess stora underhållningsvärde, det är även något du bör se på grund av att den visar musiken i sin historiska kontext.

August Dellert 2 har röstat

av August Dellert