Recension av Super Size Me

Ã…r: 2004
19/9 2004
Recenserad av Loomis
T
änk att få vräka i sig Mc Donalds mat hela tiden, morgon, lunch och middag. Hade jag varit sju år hade det låtit som en dröm, men för Morgan Spurlock blev det en mardröm. Det här är dokumentären som har gett Mc Donalds- styrelsen darriga ben. Det märktes inte minst efter premiärvisningen i Cannes senast då det inte tog det lång tid innan deras tillvalsmeny Super Size försvann. Tillfälligheter? Knappast.

Morgan Spurlock bestämmer sig för att i svallvågorna av stämningsansökan mot Mc Donalds och den överviktsepidemi som råder i landet i väst göra en dokumentär om ämnet. Han ska i en hel månad enbart förtära föda från Mc Donalds. Det innebär alltså frukost, lunch och middag. Ingen annan mat får han äta än den Mc D serverar. Innan experimentet gör han också en rad fysiska tester för att upplysa oss om vilken hälsosam person han var innan allt började. Sedan under månadens gång gör han hela tiden återkontroller hos doktorer och dietister. Och resultatet är om än väntat ändå väldigt överraskande.

Det är intressant och se Morgan Spurlocks resa genom USA för att äta från Mc D:s menyer till en början. Sen så blir det ganska så upprepande till slut. Men förutom att proppa i sig burgare så upplyser han också om en mängd andra intressanta saker som hur mycket pengar som används i marknadsföring jämfört med fruktbolagen osv. Han använder enkla uttryck och förklaringar som gör hela processen lättförstådd.

Det intressanta med ”Super Size Me” är inte själva filmen utan efterspelet som hänt efteråt. Mc Donalds är livrädda för Morgans film och det märks i samhället vilken otrolig makt Mc D har när Morgan inte ens får göra tv- intervjuer i vissa länder.

Morgan som huvudkaraktär i dokumentären känns helt okej trots att hela projektet ibland känns lite ”skoldokumentärt”. Men det här är en dokumentär som helt klart drar till sig ögonen och levererar en bra grund för en diskussion. Det är en bra berättelse som inte är helt lyckad berättad.

connya 9 har röstat
Loomis 18 har röstat