Recension av Superman the Movie

Regissör: Richard Donner
Ã…r: 1978
Antal visningar (2096)    Forumdiskussion (0)
16/8 2003
Recenserad av daw
E
n riktig klassiker, som håller än idag. Stålmannen måste vara en av de absolut mest kända superhjältarna, så konceptet behöver väl knappast förklaras. Handlingen i den här, och för den delen också de senare filmerna i serien, är i sig inte vidare avancerad. Filmen börjar med att vi får se hur stålmannen kommer till jorden, och lite av hans uppväxt. Efter det hoppar filmen till när han flyttat från Smallville till Metropolis och börjar jobba på the Daily Planet. Resten av filmen följer välkänd stil med ond bandit och vacker kvinna. Dock med den lilla twisten att stålmannen är en hemlig identitet.

Just förhållandet Stålmannen och Clark Kent är det som jag tycker höjer filmen. Clark Kent är nördigheten personifierad. Vad än Clark Kent säger, så lyckas det vara något töntigt, och rörelserna är klumpiga. Även utseendet signalerar töntighet, med sidbena och alldeles för stora glasögon. Stålmannen däremot, är absolut ingen tönt, utan mannen männen ser upp till, och kvinnorna trånar efter. Ändå lyser Clark Kent igenom även hos Stålmannen här och var, och vi som ser filmen vet ju att de är samma person.

För den analyssugna finns det förutom förhållandet Clark Kent-Stålmannen också relationer till föräldrarna att fundera på. Stålmannen förlorar båda sina biologiska föräldrar i början av filmen, och även adoptivfadern dör senare. Sådana förluster måste såklart sätta sina spår, och kanske kan dessa spår vara intressanta att leta efter.

Nu tycker jag dock inte att Stålmannen är en film att ta alltför seriös. Det är en underhållande hjältefilm, gjord med glimten i ögat, och detta bör såklart spegla ens betraktelsesätt. Att det är tönten Clark Kent som samtidigt är hjälte ger dock filmen värme. Alla känner vi väl oss lite töntiga ibland, och då kan det vara skönt att veta att även töntar kan vara superhjältar, även om omvärlden, och de flesta filmer, säger något annat.

AddeColciago 1 har röstat
daw 9 har röstat