Recension av Surf's Up

Ã…r: 2007
19/8 2007
Recenserad av Cowbell
P
ingviner är onekligen populära i filmsammanhang just nu. Vi har fått den framgångsrika dokumentären Pingvinresan (March of the Penguins) med tillhörande parodi (Farce of the Penguins), och så får vi ju inte heller glömma den medelmåttiga Madagaskars enda riktiga behållning med sin pingvinmaffia, eller förra årets Oscarvinnande stepmusikal, Happy Feet. Det senaste tillskottet som rider på vågen, bokstavligt talat, är Sony Pictures Animations andra datoranimerade långfilm, Surf's Up.

Cody Maverick är historiens huvudrollsinnehavare, en ung pingvin med ambitioner om att bli den bästa surfaren i världen, efter sitt inspirerande möte med dåtidens stormästare, Big Z, som barn. När han får en chans att delta i ett stort mästerskap lämnar han kyliga Antarktis bakom sig och beger sig till den tropiska paradisön Pen Gu Island för att låta sina drömmar gå i uppfyllelse.

På papperet låter det hela som ett väldigt klyschigt koncept, visst kan det kännas tjatigt med ytterligare en datoranimerad film om talande djur, och nog känner vi även igen stereotyperna som dyker upp längs filmens gång, men Surf's Up överraskar faktiskt i sitt narrativ genom att berätta historien i ett dokusåpaformat, och hur bisarrt det än må låta så fungerar det oftast väldigt bra. Det förutsägbara äventyret ges en gnutta originalitet när det varvas med intervjuer och gamla arkiverade filmklipp. Det hade kunnat ha känts uppgjort och fake, men den underhållande dialogen ihop med de lysande prestationerna av bland annat stjärnskottet Shia LaBeouf och Napoleon Dynamite själv, Jon Heder, skapar en känsla av äkthet och improvisation från karaktärernas sida, även om det till och från kan bli lite för mycket, som till exempel den narcissistiske stormästaren Tanks pokalposerande.

Om det är något område som filmen verkligen kan beskrivas som strålande inom så är det dess animation. Varenda aspekt känns otroligt genomarbetad och framförallt scenografin, med sin rika färgpalettsexplosion, och allt inbjudande vatten som visas upp imponerar extra mycket. De många surfscenerna känns påtagliga och intensiva och ger ett härligt pirr i magen när det surfas längs med de gigantiska vågorna och skummet yr runt omkring. I vissa filmer kan man ifrågasätta hur de rättfärdigar att man använder sig av datoranimation för att berätta sina historier, men i fallet med Surf's Up kan jag inte se hur det skulle kunna ha realiserats på något annat sätt. Det märks tydligt att Chris Buck tagit tillvara på sina erfarenheter från Tarzans rafflande träd- och liansvingande actionscener, och Ash Brannon har förfinat sin expertis inom datoranimation efter Toy Story 2, och denna duo ser jag gärna mer av i framtiden.

Om det inte vore för manusets otroliga förutsägbarhet och sin bitvis lite väl infantila humor, även för en barnfilm sett, så skulle Surf's Up vara riktigt, riktigt bra, men på de meriter den har nu är den ändå inte svår att rekommendera, framförallt för de häpnadsväckande framsteg den visar upp inom animation och vad mediet verkligen är kapabelt till. Jag vet att man inte ska bedöma en bok på dess omslag, men i det här fallet är det riktigt svårt att låta bli.

Cowbell 8 har röstat

av Cowbell