Recension av Svarta änglar

År: 1994
13/5 2004
Recenserad av tvoj
N
är jag såg ett filmtips på TV om "svarta änglar" förstod jag att denna film skulle jag gilla. Jag blev trots mina stora förväntningar överraskad. Den var så mycket mer än vad jag föreställt mig att den skulle vara.

Filmen börjar med att introducera oss till Pauline Parker, en tystlåten intelligent nya zeeländsk flicka. Hennes föräldrar är inte särskilt förmögna, hennes pappa är fiskhandlare och hennes mamma är hemmafru, som de flesta mödrarna på 50-talet. Föräldrarna hyr ut rum i sitt hus till studenter för att dryga ut ekonomin.
När så en dag en ny flicka börjar klassen, den vackra Juliet Hulme, ställer Pauline sig skeptiskt till henne. Men när Juliet visar att hon både är väldigt intelligent och rebellisk mjuknar Pauline och hennes skepsis bytts ut till beundran. De två flickorna finner varandra och upptäcker att de har mycket gemensamt. Trots att Juliet kommer ifrån en förmögen familj där båda föräldrarna jobbar med fina yrken är båda flickornas barndom kantade av allvarliga sjukdomar. De båda fantiserar ihop en drömvärld och beslutar sig för att skriva en bok tillsammans. Eftersom Pauline skäms lite över att ta hem Juliet till sin ej så perfekta familj spenderar de mycket tid istället hemma i Juliet stora hus. De bygger lerfigurer, föreställande de karaktärer som kretsar i deras drömvärld och njuter av varandras sällskap.

Deras mycket nära vänskap börjar oroa deras föräldrar som misstänker att flickorna är mer än bara vänner. När sedan Juliet får lungsot börjar deras vänskap bli mer och mer motarbetad. Flickorna blir förkrossade och vägrar ge upp den vänskapen de har. Pauline börjar hata sin mamma mer och mer som är den person som oftast får ta upp familjens bekymmer med henne.

Denna film är baserad på den dagbok Pauline skrev under den tid hon var vän med Juliet.

Filmen är ett virvlande drama mellan verklighet och fantasi där det stränga samhällsklimatet och värderingarna leder till det hemska dåd som de båda utför. Vi dras in i flickornas tankar och man känner riktigt hur mycket man vill att deras vänskap skall för evigt brinna.

Jag har rangordnat några punkter i filmen jag speciellt gillar.
1) Den psykologiskt uppbyggda delen av filmen är verkligen skickligt gjord. Det är få filmer jag tar vid mig av, men denna film får en verkligen att känna den smärtan och den glädjen dessa flickor upplever.
2) Denna film är väldigt vacker. Mycket är baserat på flickornas fantasier och det återskapas bra trots att den släpptes 1994.
3) Hur samhällets värderingar angående homosexualitet och vad en tonårsflicka får och inte får göra speglas skickligt. Det känns på något sätt som filmen försöker ursäkta den gärning våra huvudpersoner gör. Jag är lite för känslig på denna punkt för att förstå hur de kunde göra det dåd de gjorde men jag kan finna en viss logik i deras tankar.

Jag satte en fyra på denna film för att jag tyckte mig sakna något. Trots att filmen i sig var unik var den inte så unik att jag fann den värdig en femma. Skådespeleriet drar också ner en aning på filmen då den bitvis är ganska svag. Kate Winslet spelar ibland över i sin roll som Juliet som förvisso är en excentrisk person, men jag tyckte hon blev mindre trovärdig stundtals. Trots att denna film inte har fått en femma (än) av mig är den helt klart en mycket stark fyra och jag rekommenderar den varmt till alla.

våldsamt_våld 6 har röstat
La Lana 4 har röstat