Recension av Svinalängorna

Ã…r: 2010
8/8 2011
Recenserad av swefilmlover
S
vinalängorna bygger på Susanna Alakoskis Augustprisbelönade roman med samma namn, men filmmanuset är fristående från boken. Regissören Pernilla August har skrivit ett intressant filmmanus tillsammans med Lolita Ray och till skillnad från boken får vi följa en dag i den vuxna Leenas (Noomi Rapace) välordnade familjeliv. Under ytan lurar däremot Leenas traumatiska uppväxt och när hon får ett telefonsamtal från sin döende mamma så förstår man att detta är något som hon har förträngt helt för sig själv och fullständigt dolt för sin man Johan (Ola Rapace) och sina två döttrar Marja och Flisan (Alpha Blad och Selma Cuba), som inte ens vet om att deras svärmor och mormor är i livet.

Johan packar snabbt ihop det som behövs för en dagsresa från Stockholm till Skåne och tvingar mer eller mindre sin fru att sätta sig i bilen. En bilfärd Leena på nytt skall återuppliva de ibland ljusa men mestadels förfärliga minnen från sin barndom som hon grävt ner för att kunna leva ett normalt liv, långt ifrån den misär som skapats av alkoholens gissel.

Det här är ett drama som nästan sätter en i ett tillstånd av fysisk smärta genom hela filmen. Regissören Pernilla August låter tittaren bli en del av privatlivet hos människorna som man får lära känna i den här filmen, på ett sätt som nästan gör en förlägen. Du bara står där och tittar på när deras liv faller i spillror när alkoholen tar större och större kontroll över dem. Och du gråter, inte av sentimentalitet som man ofta gör på film, utan en smärtsam gråt av medömkan och medkänsla. Själv kunde jag inte ens hata den förfärlige pappan Kimmo (Ville Virtanen) eller mamman Aili (Outi Mäenpää) som låter detta hända hennes älskade barn.

Att se de här sakerna genom den vuxna kvinnan Leenas ögon är ett mycket bra grepp av manusförfattarna. Det ger dig det avstånd som du behöver för att klara av att genomlida denna känslomässiga tortyr. Hon har gömt dessa upplevelser djupt inom sig själv, men ett telefonsamtalet från hennes döende mamma konfronterar henne med hennes mörka förflutna.

Den unga Leena spelas av Tehilla Blad och hon bär denna film med samma djup och intensitet som hennes äldre alter ego Noomi Rapace gör. Noomi är stjärnskådespelaren i denna film, men Tehillas prestation i filmen var det största kvarvarande intrycket som jag bar med mig när jag lämnade biosalongen. ALLA skådespelarna gör ett enastående arbete. Just skådespelet i Svinalängorna står långt över många andra bra filmer och det finns ingen svag länk, inte ens från barnen (och det är tyvärr ovanligt inom svensk film). Kontinuiteten mellan flickan Leena och kvinnan Leena är exceptionell. Inte enbart på grund av deras likhet i utseende utan framför allt för deras starka uttryck och hur det går att läsa deras känslor och tankar i deras ansikten.

Filmen är en beskrivning av ett dolt men verkligt problem som finns mitt ibland oss och som fler än vi vill tro i vår närhet erfar eller har fått erfara. Men trots sitt elände som gör att man undrar vad man har gett sig in i när man ser den, så ger den en gnutta hopp om att det är möjligt att försonas med sina minnen och upplevelser även om de är betydligt värre än vad ett barn skall behöva bära.

Jag har i vissa recensioner sett kritik mot att filmen brister i trovärdighet vad gäller Leenas totala avsaknad av kommunikation med sin man om det hon varit med om, men jag tror faktiskt att detta mycket väl kan spegla hur en person kan bete sig när hon inte vill kännas vid sina upplevelser som barn. Men förr eller senare måste man konfronteras med sitt förflutna …

En alldeles lysande film som man behöver se mer än en gång för att riktigt få tag på dess budskap. Det finns mer hopp i den än man kan tro vid den första känslomässiga överkörningen. Jag förstår mycket väl att den fick åtta guldbaggenomineringar. Att det "bara" blev tre baggar tillslut beror snarare på filmpolitik från juryns sida än på faktisk kvalitet. Kom ihåg att nomineringsjuryn är ett betydligt bredare urval av "experter" och där man förmodligen inte tar hänsyn till filminstitutets intressen på samma sätt. Sen tycker jag att Tehilla Blad självklart skulle fått baggen för bästa kvinnliga biroll i stället för Outi Mäenpää som tävlade i samma klass. Två enastående rollprestationer, men där jag tycker att det är större av en 15-årig talang i vardande att klara en så svår roll än för ett ärrat råproffs med otaliga roller och flera priser i bagaget.

Ljudet är bra men kanske något otydlig i vissa dialoger, men det är troligen meningen eftersom även bilden är grynig för att vara lite retro. En sak som störde mig är att flickan Leenas röst när hon tänker inte är gjord av samma skådespelare som spelar Leena. Varför har regissören valt en annan tjej än Tehilla Blad till detta? Är det ett grepp eller för att hon inte tyckte att det skulle märkas? Kanske en skitdetalj, men jag tänkte på det (andra gången jag såg filmen) och det ändå och det var ett onödigt störmoment. Musiken är sparsam men väl avvägd till filmens känsla.Lite Arvo Pärt över den.

Se den här filmen, men bered dig på att du inte kan sitta passiv och konsumera en och en halv timmes underhållning.

swefilmlover 3 har röstat

av swefilmlover