Recension av Swordfish

År: 2001
31/10 2004
Recenserad av billybob
S
wordfish är spännande, har ett högt tempo och innehåller grymma actionscener.

Det handlar om Gabriel Shear (John Travolta). Han är en riktigt patriot ut i fingerspetsarna. Tillsammans med Ginger (Halle Berry) har Gabriel planerat den ultimata kuppen.

Gabriel har planerat att tömma ett konto som heter Swordfish. Det har de amerikanska myndigheterna användt till att spara pengar på. Det är pengar de använde för att köpa narkotika med. Narkotika för att kunna styrka brott och fälla de karteller som sålde.

Sedan vart pengarna kvar där i typ 16 år också ränta på det. Nu är det ca 9 miljarder dollar.

Gabriel och Ginger behöver ännu en duktig hacker. Ginger kontaktar Stanley Jobson (Hugh Jackman). Han lever ett utblottat liv i en husvagn, sedan han kom ut från fängelset. Han får numera inte ens röra en dator. Det finns en sak han lever för och det är sin dotter som han förlorade vid skilsmässan.

Gabriel och Ginger lovar att Stanley skall få tillbaka sin dotter samt 10 miljoner dollar om han hjälper dem.

Travolta, Jackman och Berry är riktigt bra i sina roller. De känns riktigt trovärdiga i sina roller.

Handlingen är också riktigt bra, den håller sig hyfsat inom ramarna hela tiden, det känns inte som att den riktigt spårar ur någon gång, som den annars har en tendens att göra i sådana här filmer.

Produktionen är helt okej med en bild som är behaglig att se på. Känns lite som att filmen går i ljusgult. Dolby Digital 5.1-ljudet känns bra, dock ingen klockren dialog, men effekterna sitter där de skall och bastrycket är skönt då det smäller.

Den här filmen har alltid varit lite underskattad. Ni som inte har sett den har missat något. Den här hör definitivt hemma i samlingen.

billybob 18 har röstat

av billybob